Filmmoro på norsk

Norsk filmmoro, med filmer som Elling, Get Ready to be Boyzvoiced, Budbringeren og Eggs, feirer for tiden triumfer på kino, i videobutikkene og hos kritikerne. Slik har det ikke alltid vært. Norsk filmmoro har hatt en sentral posisjon hos publikum, slik nasjonal filmhumor gjerne har. Samtidig finnes en versjon av norsk filmmoro som en elendighetens historie. Komediegenren synliggjør skillet mellom høyt og lavt, mellom sofistikert humor, vidd og intelligent satire på den ene siden, og lavkomikk og plumpheter på den andre. Denne grove distinksjonen vil være en ledetråd i denne framstillingen av noen tendenser i den norske filmkomediens historie. Komedien er en mangfoldig genre, en av filmens store. Og selv med en begrenset produksjon som den norske, står vi overfor et betydelig antall filmer, ofte med flytende grenser mot andre genre.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 2002 Bestill nummeret



Relatert

6 kortfilmskapere om norsk kortfilm

Z #3 2011: Z har spurt noen av de filmskaperne vi synes var de mest spennende i Grimstad i år om noen synspunkter på norsk film og kortfilm, og refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer. De utvalgte var Håkon Larssen, Jannicke Låker, Jakob Rørvik, Ingvild Søderlind, Kaveh Tehrani og Jørn Utkilen.

Norsk kortfilm – anmeldt

Z #3 2014: Tradisjonen tro har Z-redaksjonen anmeldt alle norske kortfilmer fra årets kortfilmfestival i Grimstad. | kun utdrag

Norsk populærmusikk på film

Z #1 2015: Populærmusikk kan ha en svært interessant symbiose med film, enten den er skrevet spesielt til den enkelte film, eller man inkluderer en tidligere skrevet melodi. Her er en liten gjennomgang av den norske filmhistorien og bruken av populærmusikk i den. | kun utdrag


Fra siste Z

Forskjellige verdener

Hva vi snakker om når vi snakker om generasjoner. | kun utdrag

Vill vest-fest på femmern

Alt var bedre før? Det er bare delvis sant og hverken klokt tenkt eller uttrykt. | kun utdrag

Sex, løgn og amoral

Jeg hadde mine formative år under den amerikanske filmens andre gullalder. Men det er særlig to filmer som formet måten jeg ser film på: Den ene fransk, den andre britisk. | kun utdrag


Fra arkivet

«Look at me and tell me if you’ve seen me before» Identitetsproblematikk i Inland Empire

Z #2 2011: «It’s supposed to make perfect sense!» – David Lynch i pressekonferansen etter visningen av INLAND EMPIRE i Venezia i 2006. | kun utdrag

Et annet Cannes

Z #3 1989: Cannesfestivalen er forlengst over. Det er blitt skrevet mye om filmene i det offisielle [...] | kun utdrag

Bryllupsfesten: langdryg «folkekomedie»

Z #4 1989: Vår anmelder innrømmer å ha ledd både i begynnelsen og ved slutten av Svend Wam og Petter [...] | kun utdrag