Nihilisme i fargeprakt

Ran, Akira Kurosawa 1985

 

Akira Kurosawas Ran (1985) utforsker maktens korrumperende natur, familieforræderi og menneskets skjebne, og belyser sider ved mennesker som går på tvers av kulturer.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 2024 Bestill nummeret



Relatert

Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu

Siste Z: Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag

Dagbøker og regnbuer: Shohei Imamuras Svart regn

Siste Z: Svart regn skildrer både atomangrepet mot Hiroshima og ettervirkningene av bomben flere år senere. | kun utdrag

Sex, skatteløgner og begravelsesvideoer

Siste Z: Jūzō Itamis åttitallsfilmer fanger en kultur som rives mellom tradisjoner og modernisering.


Fra siste Z

Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie

Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag

Herlig åttitalls

Det lekne åttitallet lever fortsatt i Tokyo. | kun utdrag

Nihilisme i fargeprakt

Akira Kurosawas Ran (1985) utforsker maktens korrumperende natur, familieforræderi og menneskets skjebne, og belyser sider ved mennesker som går på tvers av kulturer. | kun utdrag


Fra arkivet

Skjønnheten og udyret

Z #1 1984: Danskene har etter hvert fått en tyngde i filmuttrykket. Bille Augusts Zappa og Nils [...] | kun utdrag

Dogmepublikum takin’ ovah!

Z #4 1999: Hvorfor skal bare regissører få dogme? | kun utdrag

«Filmmusikk er en intuitiv prosess mer enn en logisk». Intervju med Kaada

Z #2 2003: Musikeren og komponisten John Erik Kaada, eller bare Kaada, har i løpet av det siste året blitt [...] | kun utdrag