Kulturkollisjoner og magnetisk sensualitet: Nagisa Oshimas Merry Christmas, Mr. Lawrence
Merry Christmas, Mr. Lawrence, Nagisa Ōshima 1983
Noen filmer elsker man fordi de er perfekte. Andre gjør et varig, men minst like sterkt inntrykk til tross for sine svakheter. For meg er Merry Christmas, Mr. Lawrence en slik film. Den ble også startpunktet for min livslange fascinasjon for japansk kultur og film.
TweetRelatert
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Siste Z: Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Dagbøker og regnbuer: Shohei Imamuras Svart regn
Siste Z: Svart regn skildrer både atomangrepet mot Hiroshima og ettervirkningene av bomben flere år senere. | kun utdrag
Nihilisme i fargeprakt
Siste Z: Akira Kurosawas Ran (1985) utforsker maktens korrumperende natur, familieforræderi og menneskets skjebne, og belyser sider ved mennesker som går på tvers av kulturer. | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Den kompromissløse og enestående Isao Takahata
Hvordan så japansk animasjon ut før Miyazaki ble et velkjent navn verden over? Helen McCarthy tar oss med til japansk animasjonsbransje på 80-tallet, der særlig én person ble avgjørende for å høyne sjangerens status, og sansen vi har for japansk anime. | kun utdrag
Fra arkivet
Filmfestival: Gøteborg
Z #2 1984: Det spesielle med filmfestivalen i Göteborg er filmutvalget. Det er ingen salgsfestival, men en [...] | kun utdrag
Strøtanker om kvinnefilm
Z #4 1988: Artikkelforfatteren diskuterer begrepet «kvinnefilm». Hun finner kvinners filmer så [...] | kun utdrag
Om trappen, seilduken og Daumier i «Panserkrysseren Potemkin» – Noen refleksjoner omkring en klassiker
Z #2 1986: Enkelte filmer blir bestandig forbundet med en bestemt scene eller sekvens, som blir sett som [...] | kun utdrag