Å kle seg i en annens ham: Hitchcocks Vertigo
Vertigo, Alfred Hitchcock 1958
Hvor mye av identiteten vår ligger i hvordan vi velger å framstå gjennom klær og frisyrer? I Hitchcocks Vertigo er bruken av kostymer som sanselig signal både besnærende og høyst forstyrrende.
TweetRelatert
Filmens sanser
Z #4 2023: Alle våre sanser settes i bevegelse når vi ser en film. Men hva er det med film som gjør opplevelsen så sanselig? | kun utdrag
Noe sanseutvidende
Z #4 2023: Film henvender seg til publikums sanseapparat på en mer avansert og omsluttende måte enn noe annet kunstuttrykk. På sitt mest intense kan en kinoopplevelse gjøre at tilskueren får følelsen av å smelte sammen med bildene på lerretet og lydene fra høytalerne og bli i ett med filmen på en sanseutvidende, overskridende måte.
Sans for latter
Z #4 2023: Jeg har forferdelig dårlig sans for humor, men en uforstyrret sans for latter. Og ler mest ukontrollert når komedien ikke treffer slik den skal. | kun utdrag
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Norsk kort – anmeldt
Z #3 2021: Alle filmene i årets konkurranseprogram for norsk kortfilm anmeldt. Årets anmelderstab var Kristine Abelsnes, Chloé Faulkner, Gunnar Iversen, Jon Iversen, Marius Lyngar, Ronny Rype, Mona Sjøli og Marte Stapnes. | kun utdrag
Kunsten å se film på jobben
Z #2 2016: I det lange løp gjelder det å være seg bevisst at det er et langt løp. | kun utdrag