Eksistensiell transitt: Zero Fucks Given
Zero Fucks Given sender arbeidslivet i Europa gjennom sikkerhetskontrollen. | kun utdrag
Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit
Temaredaktør: Thor Joachim Haga
Debuter kan være noe av det mest spennende i alle kunstformer. Mange ganger er det snakk om en eksplosiv kreativitet. I dette nummeret ser vi på debutfilmens iboende råskap, skjønnhet og rufsete kanter.
Gerald Kargls klaustrofobiske kultklassiker blander det sjokkerende direkte med avanserte kamerateknikker. | kun utdrag
Zero Fucks Given sender arbeidslivet i Europa gjennom sikkerhetskontrollen. | kun utdrag
Vi spurte et knippe godt etablerte, norske filmskapere om deres tanker rundt egen spillefilmdebut.
Hva tenker noen av de mest erfarne filmskaperne om sine debutfilmer? Vi har samlet sitater fra regissører som Steven Spielberg, Jane Campion, Stanley Kubrick og Greta Gerwig om deres første møte med spillefilmen. | kun utdrag
Knapt noen annen debutfilm har vært like betydningsfull som Satyajit Rays ikoniske Pather Panchali (1955) – filmen som satte indisk filmkultur på kartet, bortenfor Bollywood. | kun utdrag
Ousmane Sembènes gjennombruddsfilm Black Girl fra 1966 er en skarp skildring av klasse og identitet, som retter kritikk mot sosiale maktstrukturer og nykolonialismen. | kun utdrag
Bette Gordons Variety (1983) er en påminnelse om nytelsen i å se. | kun utdrag
I denne teksten fremhever vi ti debutfilmer. På ingen måte noen uttømmende liste over kanoniserte debutverk i filmhistorien, men et knippe personlige anbefalinger. Listen er ikke rangert. | kun utdrag