Å bryte reglene – en samtale med Mona Fastvold
The World to Come, Mona Fastvold 2020. Foto: SF Studios
Om skeiv kjærlighet i et kostymedrama, og selvpåførte, analoge begrensninger.
Med The World to Come ville Fastvold vise hvordan en skeiv kjærlighetshistorie kunne sett ut for halvannet århundre siden. Filmen hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Venezia i 2020, der den også vant lhbti-prisen Queer Lion. Vi møttes over Zoom for en samtale om filmen.
TweetRelatert
«Det som ikke finnes på film, finnes ikke» – en samtale om skeiv sex på film
Z #1 2022: I dag drysser prisene over kritikerroste skeive filmer, og sex er skildret oftere og mer eksplisitt enn noen gang før. Kanskje var det derfor gjestene umiddelbart sa ja, til å prate om skeiv sex på film?
Kajillionaire – å fordrive ensomhet gjennom film
Z #1 2022: Livet til Old Dolio tar en brå vending idet hennes foreldre inviterer en fremmed kvinne inn i familiens svindlervirksomhet. | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Om brødrene Aki og Mika Kaurismakis filmer – Nordens fremste filmhåp
Z #1 1989: De finske brødrene Aki og Mika Kaurismäki er utvilsomt den nordiske filmens fremste filmhåp for [...] | kun utdrag
Pollaks paradoks – En skisse av «spillet i filmen»
Z #1 1989: Spillet utgjør en viktig del av filmens form og griper oss både som handling, opplevelse og [...] | kun utdrag
Strøtanker om kvinnefilm
Z #4 1988: Artikkelforfatteren diskuterer begrepet «kvinnefilm». Hun finner kvinners filmer så [...] | kun utdrag