Portugisisk film, sa du?

Guds komedie, Joao Cesar Monteiro 1995. Foto: Arthaus Guds komedie, Joao Cesar Monteiro 1995. Foto: Arthaus

 

Tretten innganger til en ukjent cinematisk gullalder.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 2018 Bestill nummeret



Relatert

Det satt to jenter i et rom

Siste Z: Pedro Costas filmserie fra slumstrøket Fontainhas i Lisboa er en oppvisning i «virkelighetsfiksjon», og en bauta i moderne europeisk filmskaping.

«Vakker er et annet ord for rettferdig» – et intervju med Pedro Costa

Siste Z: Filmskaper Pedro Costa om pønk, om kaos som metode, om sitt forhold til Fontainhas gjennom 20 år, og om å yte rettferdighet til mennesker i prekære livssituasjoner. | kun utdrag

Livet som verdensteater – Manoel de Oliveira x 4

Siste Z: The grand old man i portugisisk film laget over 60 filmer gjennom 80 år, og var besatt av forholdet mellom livet, kunsten, filmen og teateret. Z gir deg fire høydepunkter fra Manoel de Oliveiras karriere. | kun utdrag


Fra siste Z

Portugisisk film, sa du?

Tretten innganger til en ukjent cinematisk gullalder. | kun utdrag

Ferdaminne fra Portugal årene 2013 og 2014

Miguel Gomes' trilogi Arabian Nights I-III blander folkelivsskildring, kunstfilm og journalistikk, og er en kjærkommen bekreftelse på det politiske potensiale i fiksjonsfilm. | kun utdrag

Sanger fra landet

Filmskaper, mentor, lærer og folkelivsskildrer: Sammen med kona Margarida Cordeiro var Antonio Reis en av de store fornyerne og banebryterne i portugisisk film. | kun utdrag


Fra arkivet

Han føler, hun forklarer – når filmskilsmissen havner i retten

Z #2 2015: Hva skal til for å enes om skilsmisse på film? Ser vi de svært ulike Kramer vs. Kramer, Mrs. Doubtfire og Vivianes kamp opp mot hverandre, ser det ut som nøkkelen ligger i å lytte. | kun utdrag

«Child’s Play 3» – kan film drepe?

Z #2 1994: Blant de mer hårreisende innslagene i mediedebatten er forsøket på å kople et tragisk drap i [...] | kun utdrag

Eventyr i en flukt-tid. Om Ridley Scotts «Legend»

Z #3 1986: Norske filmimportører tar, naturlig nok, bare inn en liten del av verdens filmproduksjon til [...] | kun utdrag