Komedieseminar i Filmens hus 1. og 2. oktober.

hovedbilde

Hva kan man le av? Og hvorfor? Som medarrangør anbefaler vi sterkt helgens komedieseminar som går av stabelen på Filmens hus 1. og 2. oktober.

Seminaret setter fokus på komedier og latter, og har blant annet innlegg om komedie om invasjonen i Polen (To Be or Not to Be fra 1942), kunsten å drepe gamle elskverdige damer (The Ladykillers, 1955), japansk humor – og «falske» dokumentarer og tv-nyhets-satire.

Hva kan vi le av? Maggie Hennefeld, fra universitetet i Minnesota vil i sitt åpningsforedrag reflektere over det å le av krig, traumer og vold. I sitt andre foredrag vil hun utforske mockumentargenren, men også fokusere på samtidens tv-satirenyheter (som The Daily Show med Jon Stewart og Full Frontal with Samantha Bee).

Mark Duguid, fra British Film Institute, vil gi en innføring til de klassiske britiske Ealing-komediene, og trekke linjene fra dem og fram til verdier og holdninger som har ført fram til dagens Brexit.

Regissør Dag Johan Haugerud har innlegg om humor i film, vi viser også kortfilmen hans Clinton – the musical. Sara Johnsen vil vise klipp og snakke om bruk av humor i kinoaktuelle Rosemari.

Per Haddal innleder seminaret med personlige refleksjoner rundt komedier og latter. Og sist, men ikke minst, vil Jasper Sharp (som tidligere drev det ypperlige nettstedet Midnight Eye) gi en innføring til japanske komedier.

Foruten Lubitsch sin klassiske To Be or Not to Be, kan man oppleve Alec Guinnes og en ung Peter Sellers i Ladykillers, begge i en ganske utpreget svart komedie-genre, se Peter Jacksons cinefile mockumentar Forgotten Silver, og lære om kunsten «å skumre» i den varme og humoristiske lille japanske filmperlen Briller.

Fullt program og info om påmelding finner du her.

Seminaret arrangeres av Filmklubbforbundet, i samarbeid med IMK ved UiO, Z filmtidsskrift og Norsk filmkritikerlag, og med støtte fra NFI



Din kommentar


Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Et spørsmål om å være eller ikke være

To restaurantgjester klager: - Så dårlig denne maten er, sier den ene. Den andre svarer: - Og så små porsjoner! Eller denne: - Hva er forskjellen på en rørlegger og Messias? Jo, Messias kommer nok en dag, men det gjør rørleggeren aldri. Dette låter woody-allensk. Ikke uten grunn. To svenske gubber prater i en park. Den ene forsikrer: - Jag är intellektuell! Så svarer den andre: - Inte jag heller. | kun utdrag

To Be or Not to Be: Traumer, vold og screwballkomedie

Hva kan man le av? Den amerikanske Hollywood-komedien To Be or Not to Be – med handlingen lagt til et naziokkupert Polen - fikk hard medfart da den kom i 1942, men regnes nå som en satirisk komedieklassiker. | kun utdrag

Politikk og satire – mockumentarer fra tidlig stumfilm til nyhetssatire

Hvilken betydning kan mockumentarer og nyhetssatire ha i en verden full av «alternative fakta»? | kun utdrag


Fra arkivet

Når lyden former verden

Z #1 2011: Det intime drama har fått en ærerik renessanse de senere årene i Hollywood med de prisbelønte praktverkene There Will Be Blood, No Country for Old Men og The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Filmenes lydside er en avgjørende del av dette unike uttrykket, og Peter Albrechtsen har i den anledning snakket med filmenes lyddesignere om hvordan man ved hjelp av lyd kan forme verden, vekke sansene og gjøre psykopater sympatiske. | kun utdrag

Bolero á lá Cannes

Z #3 1992: Zs utsendte har som vanlig gått sine egne veier i Cannesfestivalens markedslabyrint. Han [...] | kun utdrag

Musikk for øyet og Raumlichtkunst – intervju med Cindy Keefer

Z #3 2016: Det finnes en lang tradisjon for abstrakt film i kortfilmhistorien, Cindy Keefer – som vi traff på kortfilmfestivalen i Oberhausen – brenner for denne tradisjonen og disse filmene. Flere av filmene hun har restaurert og Raumlichkunst-prosjektet, som hun har rekonstruert, kan i disse dager ses på Whitney-museet i New Yorks store eksperimentfilmutstilling: "Dreamlands: Immersive Cinema and Art, 1905 - 2016"