Prisvinnerne på Kortfilmfestivalen i Grimstad 2014

hovedbilde

Prisvinnerne på Kortfilmfestivalen i Grimstad 2014

 

GULLSTOLEN NORSK KORTFILM | IZER ALIU Det gode liv, der borte

TERJE VIGEN | ANNE HAUGSGJERD Opp ned er alt abstrakt… sa pappa

MUSIKKVIDEOPRISEN | THEA HVISTENDAHL Kaja Gunnufsen – Faen ta

GULLSTOLEN NORSK DOKUMENTAR | RUNAR JARLE WIIK No Word For Worry

GULLSTOLEN INTERNASJONAL KORTFILM | SAM DE JONG Marc Jacobs

GRIMSTAD SHORT FILM NOMINEE FOR THE BEST EUROPEAN FILM AWARDS | MARIAM KHATCHVANI Dinola

NORSK FILMKRITIKERLAGS PRIS | EMILIE BLICHFELDT How Do You Like My Hair?

TIMEGLASSET | IZER ALIU Det gode liv, der borte

NORSK FILMFORBUNDS FAGPRIS | HELLE LE FEVRE / BENT HOLM for klipp og lyddesign på Amasone

FILMPOLITIETS KORTFILMPRIS | AASLAUG VAA / ANDERS ØVERGAARD Sing lingeling

AUST-AGDER FYLKESKOMMUNES UNGDOMSPRIS | CAROLINE POGGY / JONATHAN VINEL As long as shotguns remain


KORTFILMJURYEN | Jesper Jack (Danmark), Edy Poppy (Norge), Håkan Bjerking (Sverige), Per Kvist (Norge) og Susann Østigaard (Norge).

MUSIKKVIDEOJURYEN | Greg Pope (UK), Mariann Rosa (Norge) og Monica Larsson (Norge).

DOKUMENTARFILMJURYEN | Beathe Hofseth (Norge), Anders Graham (Norge) og Mona Pedersen (Norge).

INTERNASJONAL JURY | Anna Veilande Kustikova (Latvia), Anne Bergseng (Norge), Mikhail Zheleznikov (Russland), Ove Solum (Norge) og Wiktor Ericsson (Frankrike).

FILMKRITIKERLAGETS JURY | Einar Aarvig, Lars Ole Kristiansen og Ellen Andrea Throbjørnsen Bækholdt

DRAMATIKERFORBUNDETS JURY | Maria Sødahl og Nina Grünfeld

NORSK FILMFORBUNDS JURY | Jakob Ingimundarson, Ingrid Mæhre, Katinka Lotherington

AUST-AGDER FYLKESKOMMUNES UNGDOMSJURY | Angelica Glad, Eline L. Håkedal, Christine Tromop, Emilie Rødland Furseth, Maria Charlotte Kverndal, Ole William Birkenes, Fredrik Grindland Larsen, Simen Egenæs Birkedal, Torstein Hamran, Varg Lukas Folkman, Svein Olav Heitmann



Relatert

Nostalgiske absurditeter – Norsk musikkvideo 2014

Z #3 2014: I krysningspunktet mellom film og musikk ligger musikkvideoen. Med cd-singelens død og strømmetjenestenes inntog, har musikkvideoer blitt enda viktigere for artister som ønsker å stikke seg ut i mengden og vise fram hvem man er.

Smågodt fra hele verden – Internasjonal kortfilm 2014

Z #3 2014: Kortfilm er kanskje det mest estetisk ambisiøse og grensesprengende uttrykket innen filmmediet. Kortfilm skal på grunn av formatet, men også produksjons- og distribusjonsmodellen, åpne opp for kunstnerisk frihet og dristighet. | kun utdrag

Å gripe virkeligheten – Norsk dokumentarfilm anno 2014

Z #3 2014: Dokumentarfilm handler om å gripe virkeligheten. Med bilder, ord og lyd fanger man inn deler av vår mangfoldige verden, og gjør disse delene forståelige. Slik at vi kan begripe dem, og slik at vi kan bli grepet; av stemmer, mennesker, historier og argumenter. | kun utdrag


Fra siste Z

Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie

Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag

Herlig åttitalls

Det lekne åttitallet lever fortsatt i Tokyo. | kun utdrag

Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu

Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag


Fra arkivet

Lost og det mytiske

Z #1 2007: Selv om de mange individuelle historiene i tv-serien Lost trekker i forskjellige retninger, så er rammefortellingen bygget på en enhetlig mal: En gruppe mennesker er fanget på en ukjent øy, full av farer og hemmeligheter. Serien peker slik til litterære klassikere som Robinson Crusoe og Den hemmelighetsfulle øya, så vel som tv-suksesser som Gilligan’s Island og Fantasy Island.

Med fortellingen som utgangspunkt

Z #1 1993: Filmregissørene Erik Gustavson og Oddvar Einarson har markert seg sterkt i løpet av de 10 årene [...] | kun utdrag

Coen-brødrene og den gode smaken

Z #1 2019: Eller: Hvordan jeg lærte å bekymre meg og mislike en av de sterkeste filmografiene i moderne amerikansk film. | kun utdrag