Gjør som du vil!

Elvis! Elvis! (1977) Filmografinr: 1977/08

På 1960-tallet begynte man å anse barn som hele mennesker. Det skulle forandre svensk barnefilm totalt.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 2014 Bestill nummeret



Relatert

Snødronningen (Lumikuningatar, 1986, Päivi Hartzell)

Z #2 2014: Snødronningen er en ren fantasy-barnefilm, men filmens kunstneriske kvalitet gjør at den også appellerer til voksne tilskuere. | kun utdrag

Reisen til Melonia – (Regi: Per Åhlin, 1989)

Z #2 2014: Før internett, twitter og facebook var det ikkje så lett å få vite om ting på førehand, men på ein eller annan måte hadde eg fått høyre det: Regissøren bak den tradisjonelle julefilmen Karl Bertil Johnssons Julafton, og den kombinerte live-action- og animasjonsfilmen Dunderklumpen jobba med ein heilanimert langfilm! Ein svensk, animasjonsinteressert 12-åring kan bli gira av slik eksklusiv informasjon. | kun utdrag

Orfeus i pels

Blogg: Zs blogger har vært på barnefilmfestival i Kristiansand og skriver her om den svenske animasjonsfilmen Reisen til Fjærkongens rike som ble publikumspris-vinner på festivalen


Fra siste Z

Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie

Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag

Herlig åttitalls

Det lekne åttitallet lever fortsatt i Tokyo. | kun utdrag

Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu

Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag


Fra arkivet

Det tilfeldige jurymedlem

Z #4 2008: Fra z nr. 3 august 1999, (Z nr. 70) I Ukraina har økonomien nådd steinbunnen og forventet [...]

Pornobibliografi

Z #4 2000: Noen bøker om pornofilm, -foto og porno generelt. | kun utdrag

Kjettere i klosteret

Z #2 2018: Hvorfor tvinge alle gode filmideer inn i 90 minutter og tre akter? Portugisiske filmskapere vender stadig tilbake til kortfilmen, av pengemangel - og i total forakt for politiske og estetiske autoriteter. | kun utdrag