ARTHOUSE-KINO I OSLO?

hovedbilde

Salget av Oslo-kinoen er blitt et rått spill om kino-Norge og det antydes endog at en av konkurrentene har satt ut rykter om salg av SF Kino til et grådig investeringsselskap. Kampen står om et nytt privat kinomonopol, Men, kanskje kommer det noe godt ut av catfighten?

  • Oslo Kino kjemper en intern kamp for å slippe å bli spist av kjempestore SF Kino.
  • SF Kino kjemper kanskje eller kanskje ikke for eller i mot å bli kjøpt av et multinasjonalt investeringsselskap.
  •  Mange av Oslos politikerne har litt dårlig samvittighet for kinosalget
  • Digitaliseringen har gitt bestselgerne større plass på vanlige kinoer
  •  Som et biprodukt av dette kan Oslo få sin etterlengtede arthouse-kino.

Ryktene flyr rundt salget av Oslo Kino, for den som får kjøpt selskapet får samtidig inngangsbillett til det nye norske kinomonopolet.

Salget av Oslo-kinoen er blitt et rått spill om kino-Norge og det antydes at det er en av konkurrentene som har satt ut ryktene om et eventuelt salg av SF Kino til et investeringsselskap. For SF er opplagt den heteste tilbyderen i kampen for kinomonopolet. Selskapet har allerede et stort kinonettverk rundt i landet og kjøpte nylig 49 % av aksjene i Bergen kino, landets nest største kinobedrift.

En av godbitene SF lokker med i sitt tilbud om å kjøpe Oslo Kino er et løfte om å bidra til at det blir startet en arthouse-kino i hovedstaden. I så fall blir det landets første.

Arthaus, en ideell privat stiftelse som står for en vesentlig del av kvalitetsfilm-importen til norske kinoer, har lenge jobbet for å få startet en slik kino. I fjor gikk Fritt Ord inn med midler til å utrede mulighetene for å få prosjektet på beina. Og det ser ut til at timingen nå er perfekt for å få et filmens tempel i gang. Ved siden av Arthaus er  blant andre Film Fra Sør-festivalen og Oslo Dokumentarkino mulige samarbeidspartnere i prosjektet og med SF på laget kan profesjonalitet og økonomiske muskler være sikret.

Skjønt, private investorer vil neppe sette i gang et slikt kulturprosjekt uten offentlig støtte? Nei, men mye tyder på at den offentlige støtten også vil tilflyte prosjektet. Etter års hardkjør med kommersialisering av Oslo Kino for å gjøre den til et fetest mulig salgsobjekt, forstår mange politikere at det er på tide å rette opp et frynsete rykte med noen kulturkroner. Mens man hardnakket har kunnet hevde at kino er business og ikke kultur, er det ikke like lett å bruke samme argumentet overfor filmene som vil noe mer en bare å være underholdning, gi spenning og tidtrøyte. Filmkunst, film som gir åndelig og intellektuell påfyll, film som utfordrer, er ofte mindre økonomisk bærekraftige. De er likevel viktige både for samfunnet og publikum. Det er nok stor enighet om dette også blant Oslos kommunepolitikere.

Og hvor i byen kan vi vente at kulturkinoen dukker opp? Siden ingenting formelt er avgjort er det umulig å si noe sikkert. Tidligere Felix kino på Aker brygge har vært nevnt som en mulighet, det samme er Vika kino som nå er stengt for ombygging. Mest sannsynlige alternativ skal imidlertid være et sted langs Akerselva, kanskje i nærheten av DogA og Dansens hus.

Både privatiseringen av de største kinoene, den nettopp gjennomførte digitaliseringen og framveksten av nye distribusjonsformer er i ferd med å endre mye i kino-Norge. Bestselgerne får større tumleplass både på små og store kinoer. Behovet for den alternative kinoen øker. Filmklubber og cinematek merker allerede økt interesse og egne arthouse-kinoer vil nok være en realitet i flere norske byer om ikke lenge. Et slags filmens svar på litteraturhusbølgen.

Bildet: Kinoen THE EYE åpnet nylig i amsterdam, kan noe slikt være tenkelig i Oslo, det matcher jo operaen?

 



6 kommentarer

  1. Hei Jon,

    Du nevner at block busterne får større tumleplass etter digitaliseringen, og det er rett. Husk på at det får i høyeste grad de mindre filmene også. En film som tidligere kun var tilgjengelig i en kopi, setter vi nå opp på flere kinoer, og gjerne på forestillipnger gjennom hele dagen i ulike saler. Det er fint å få fram alle nyanser når man skal belyse denne saken.

    Mvh
    Christin Berg
    Programdirektør
    Oslo Kino

  2. Jon Iversen sier:

    Hei Christin,
    Takk for kommentaren. Du har helt rett i at digitaliseringen har gitt større muligheter for fleksibel programmering, men det er jo ikke blitt flere saler og kinoene rundt om sliter helt klart med å få på plass et variert repertoar. Du føler sikkert behov for noen ekstra saler innimellom du også når gode filmer kjemper om plassen?

  3. Frank L. Stavik/Fidalgo sier:

    Det burde kanskje også komme fram at NFK har en egeninteresse i å promotere selskapet Arthaus, og dette tiltaket, da de var med på å starte opp selskapet.
    For de andre mindre distributørene av kvalitetsfilm til norske kinoer, så vil dette være et svært tvilsomt tiltak; med stor sannsynlighet vil det medføre at vi vil måtte legge ned – og da vil i hvert fall ikke tilbudet bli bedre.
    Men at NFK aktivt jobber for å gi Arthaus monopol på kvalitetsfilmimport, kommer ikke som noen stor overraskelse på enkelte av oss som har drevet i denne bransjen en stund…
    For ordens skyld; Fidalgo har drevet med kvalitetsfilmimport lenger enn det Arthaus har gjort, men vi har i motsetning til dem måttet stå på egne ben…

  4. Jon Iversen sier:

    Jeg tror ikke arthouse kinoen kun skal ha filmer fra Arthaus på repertoaret. Håper i hvert fall ikke det. Vi har absolutt behov for flere enn én kvalitetsfilmimportør. Velkommen til Oslos kulturkino med filmene dine Frank!

  5. Frank L. Stavik/Fidalgo sier:

    Det er helt uaktuelt for Fidalgo å levere film til dette prosjektet.

  6. Jon Iversen sier:

    Synd, du har jo stadig film som kunne fått et publikum der. Mer info om prosjektet fra Film fra Sør http://www.filmfrasor.no/no/nyheter/2013/03/Verdensteateret.html

Din kommentar


Relatert

EGENTLIG EN BLOGG OM KUNSTFILM PÅ KINO, MEN EN DEL PREIK OM DIGITAL KINO FØRST

Blogg: Zs blogger har vært på symposiet «Kunst er best på kino» i den nye Kunstnernes hus Kino i Oslo.

KAMPEN OM KINO-NORGE

Blogg: Oslo kino styrker seg med innkjøp av filmdistributør. Vi venter spent på neste trekk fra konkurrenter i inn- og utland, staten og kommunene. På kino kan hva som helst skje.

5 på kino

Z #4 2010: Fem spørsmål til fem sentrale personligheter innen norsk film- og kinopolitikk: Stein Roger Bull, John M. Jacobsen, Lene Løken, Martha Otte og Nina Refseth | kun utdrag


Fra siste Z

Et spørsmål om å være eller ikke være

To restaurantgjester klager: - Så dårlig denne maten er, sier den ene. Den andre svarer: - Og så små porsjoner! Eller denne: - Hva er forskjellen på en rørlegger og Messias? Jo, Messias kommer nok en dag, men det gjør rørleggeren aldri. Dette låter woody-allensk. Ikke uten grunn. To svenske gubber prater i en park. Den ene forsikrer: - Jag är intellektuell! Så svarer den andre: - Inte jag heller. | kun utdrag

To Be or Not to Be: Traumer, vold og screwballkomedie

Hva kan man le av? Den amerikanske Hollywood-komedien To Be or Not to Be – med handlingen lagt til et naziokkupert Polen - fikk hard medfart da den kom i 1942, men regnes nå som en satirisk komedieklassiker. | kun utdrag

Politikk og satire – mockumentarer fra tidlig stumfilm til nyhetssatire

Hvilken betydning kan mockumentarer og nyhetssatire ha i en verden full av «alternative fakta»? | kun utdrag


Fra arkivet

Kjærlighet under kniven

Z #2 2015: Den du elsker gjennomgår en fysisk forandring, og blir til en annen. Kan du fortsatt elske ham eller henne? I filmene Time fra 2006 og Moebius fra 2013 presenterer den sørkoreanske auteuren Kim Ki-duk alternative samlivs- og bruddhistorier. Historier med dødelige konsekvenser, der østasiatiske og konfutsianske levesett svømmer på overflaten av et hav av undertrykte følelser. | kun utdrag

Derek Jarman – Perspektiver på «no-budget» filmproduksjon

Z #4 1993: Siden han lanserte sin første spillefilm Sebastiane i 1976 har Derek Jarman vært kjent som en av [...] | kun utdrag

Christina Bergs fangenskap – En anmeldelse av Egil Kolstøs film

Z #3 1988: I sommer hadde Egil Kolstøs fjerde helaftens spillefilm endelig premiere etter en klippeprosess [...] | kun utdrag