6 filmer jeg gleder meg til i 2012

5 filmer jeg gleder meg til i 2012

En ikke akkurat himmelrystende spådom: 2012 tegner til å bli litt av et år for filmelskere. Allerede i slutten av denne måneden er det duket for The Artist og The Ides of March (som har fått den litt kleine oversettelsen Maktens menn), og mars fortsetter med Martha Marcy May Marlene og We Need To Talk About Kevin. Listen over filmer jeg gleder meg til vokser seg stadig lengre etter hvert som premieredatoer blir spikret, men jeg har snevret det ned til en foreløpig topp 6 (jeg gir min godeste far og oppveksten med god natt-historier signert Stephen King og Tolkien skylden for fantasy-sjangerens dominans på listen). Klikk på filmtittel for trailer.

The Hunger Games

The Hunger Games
Første film av tre basert på en populær boktriologi signert Suzanne Collins. Filmens univers tegner et dystopisk bilde der nåtidens Nord-Amerika er omvandlet til et postapokalyptisk kjemperike, hvor 12 karrige distrikter er underlagt jernregimet til hovedstaten The Capitol. Hvert år velges en ung jente og gutt ut ved loddtrekning fra de 12 distriktene for å delta i The Hunger Games, som The Capitol avholder for å vise sin suverene makt. De brutale lekene bringer tankene hen til Battle Royale (2000), og jeg er kanskje mest spent på om de klarer å overføre det dystre og til tider makabre i bøkene til lerretet, og samtidig beholde aldersgrensen PG-13 for å ikke ekskludere de yngre målgruppene. Norsk premiere 23. mars.

Snow White and the Huntsman

Snow White and The Huntsman
Kristen Stewart, Charlize Theron og Chris Hemsworth er vanligvis ikke nok til gjøre en film forlokkende for min del, men etter å ha sett traileren krysser jeg alt av fingre og tær for at filmen følger opp og gjør mine fordommer til skamme. Særlig Theron som den iskaldt onde dronningen gir frydefull gåsehud. Og Stewart portretterer etter sigende Snow White mer som en krigersk opprører enn en sart jomfru, komplett med rustning og sverd. Dette er en av to Snøhvit-inspirerte filmer som har premiere i år (Mirror Mirror er den andre), i tillegg til tv-seriene Once Upon A Time og Grimm, og det kan virke som Hollywood nå ser seg om etter noe annet enn vampyrer og varulver. Tiden får vise om eventyrbøkene er en naturlig arvtager. Norsk premiere 8. juni.

The Dark Knight Rises

The Dark Knight Rises
Dette er den siste filmen i Christopher Nolans triologi om den kappekledde helten med de mørke sidene. Og det er nettopp de dystre sidene ved Batmans lett forstyrrede personlighet som regissør Nolan og hovedrolleinnehaver Christian Bale har iscenesatt så gnistrende i de to foregående filmene. Alt tyder på at dette blir en voldsom og intens konklusjon på Nolans tolkning av Bruce Wayne og hans alter ego. Åtte år etter hendelsene i The Dark Knight (2008) tvinger ankomsten av erkeskurken Bane i Gotham City frem Batman fra sitt selvpålagte eksil. Samtidig smyger også Catwoman seg frem fra kulissene. Norsk premiere 25. juli.

Brave

Brave
Med sin trettende spillefilm lar endelig Pixar en kvinnelig karakter lede filmen. Og i god Pixar-ånd handler det om å finne sin indre styrke og vinne kamper, store som små. Her er kampene av det heller episke slaget. Brave er satt til det skotske høylandet i en tid der klansmenn regjerte og magi fortsatt eksisterte. Den unge prinsesse Merida er fast bestemt på å ikke la noe eller noen holde henne tilbake. Men i sin iver etter å vise seg og trosse tradisjoner, snubler hun over en gammel forbannelse. Brave er sagt å være noe mørkere i tonen enn Pixars tidligere filmer, og henter inspirasjon fra både H. C. Andersen og Brødrene Grimm i tillegg til keltisk folklore. Norsk premiere 24. august.

The Hobbit: An Unexpected Journey

The Hobbit: An Unexpected Journey
Omtrent på dagen ni år etter Return of the King (2003), er Peter Jackson endelig tilbake med den høyst etterlengtede forløperen til Lord of the Rings-triologien, etter 14 år på tegnebrettet. Filmatiseringen av boken er delt i to: An Unexpected Journey (2012) og There And Back Again (2013). Tolkiens bok The Hobbit fra 1937 har av mange blitt regnet som vanskelig å filme, og har med sin status som barnebok fra tid til annen blitt plassert i skyggen av de senere LotR-bøkene. Det har vært gjort flere (og mange vil si mindre vellykkede) versjoner tidligere, men etter Peter Jacksons suksess med LotR, er vel de færreste i tvil om at adapsjonen nå er i trygge hender. Norsk premiere 14. desember.

Moonrise Kingdom

Moonrise Kingdom
Wes Anderson slår igjen opp dørene til sitt lett skrudde univers. Dette er Andersons første spillefilm siden The Darjeeling Limited (2007), foruten den smått fantastiske animasjonsfilmen Fantastic Mr Fox (2009). Og som vanlig har han med seg et formidabelt ensemble: Tilda Swinton, Bill Murray, Frances McDormand, Harvey Keitel, Edward Norton, Jason Schwartzman, Bruce Willis – ja, du skjønner tegninga. Vi befinner oss på en liten øy utenfor kysten av New England en gang på 1960-tallet. Gutt møter jente på sommerleir, ung kjærlighet oppstår, de rømmer hjemmefra og hele øya settes på hodet i jakten etter de unge turtelduene på eventyr. Forvent Andersons sedvanlige fingerspitzengefühl for snedige karakterer, underfundig fortellerstil og presis zeitgeist. Norsk premieredato ukjent.

(bilder: Filmweb og produsentenes promobilder)



Din kommentar


Relatert

Sucker Punch – down the rabbit hole

Blogg: En leken og underholdende sjangerremiks med hardtslående heltinner og en kjerne av tro på deg selv-budskap.


Fra siste Z

Anne Gjelsviks evige øyeblikk

Filmanalyse er en akademisk disiplin, men professor Anne Gjelsvik ser likevel sin subjektive kunstopplevelse som en styrke i arbeidet. | kun utdrag

Kjønnskamp i Edens hage

Lars von Triers Antichrist konstruerer kjønnene som motpoler, og skildrer en opprivende dynamikk mellom de to hovedpersonene. Parets seksuelle dysfunksjonalitet står sentralt i filmens konflikt, som denne artikkelen vil studere med et kjønnskritisk blikk. Hvor tipper vektskålen i filmens «evaluering» av mannen og kvinnen? | kun utdrag

Å abstrahere verden inn i en ny følsomhet: Artavazd Pelesjans Inhabitants

Det er en dominerende oppfatning at film først og fremst er et historiefortellende medium. Verkene til Artavazd Pelesjan viser oss et annet potensial for filmen. De viser, med sin radikale brodd og intense uttrykkskraft, hvordan film like gjerne kan være en sanselig og perseptuell kunstform som kan anspore til en ny oppmerksomhet og følsomhet. | kun utdrag


Fra arkivet

Bestemødre, mødre og døtre

Z #1 1993: Dette er ikke en akademisk artikkel om kvinnelige, norske filmregissører. Det er heller ikke en [...] | kun utdrag

Fiskepudding, lutefisk, geitost og vafler – norsk kortfilm 2004

Z #3 2004: Hva slags kortfilmer lages i et av verdens rikeste land, et land som nesten har alt? Hva formidler [...] | kun utdrag

Terence Davies: “Man kan ikke forklare magi, kan man vel?”

Z #4 1990: Den britiske filmregissøren Terence Davies har vunnet et utall priser verden rundt for sin film [...] | kun utdrag