HBOs nye krimserie Bored to Death

Det er noe eget med halvdårlige skuespillere som har hatt høyprofilerte roller tidlig i karrieren: de får en egen patina etter som tiden går. Mekanismen har blitt særlig effektivt utnyttet av nostalgikere som Quentin Tarantino – Saturday Night Fever og Grease utgjorde en helt nødvendig klangbunn for dansescenen i Pulp Fiction – og den blir anvendt av stadig nye regissører og produsenter. Nå er det Ted Dansons tur. I Cheers, der han spilte bartenderen Sam Malone, og sjeldent ble instruert til å være noe annet enn kjekk, macho og vagt irriterende, etablerte han seg i vår fellesbevissthet slik Alan Alda gjorde det i M*A*S*H. Uendelige ettermiddagsrepriser på TV2 er en effektiv form for hjernevask.

Dermed er vi klare for Bored to Death, den nye krimserien fra HBO. Hovedrollen spilles av Jason Schwarzmann, som er akkurat ukarismatisk og sytete nok til å overbevise som forfatter/inkompetent privatdetektiv. Intrigen drives av et påhitt: som nydumpet, lett alkoholisert og moderat mislykket finner han det helt naturlig å sette inn en Philip Marlowe-inspirert annonse på Craigslist. Oppdragene er akkurat trivielle nok til å fungere som motor i episodene, og gir rom for den egentlige agendaen: å vise frem karakterene. Ted Danson får endelig lov til å danse, som den aldrende redaktøren George. Han har fått det hvite håret og skjøre gliset til en pen mann som har sett sine beste dager, hvilket bare er en annen måte å si at han bringer mye av seg selv til rollen.

Bored to Death utspiller seg i Brooklyn, og resten av karaktergalleriet er pure hipsterdom. Vi har marginale tegneserieskapere, radikale veganere, vestkledde lesber og orange kjøkkeninnredning. Vi har med andre ord hjemmemiljøet til seriens forfatter, Jonathan Ames, som også har lånt navnet sitt til hovedpersonen. Det er mye spennende som kan skje når konvensjonene fra B-film og sjangerlitteratur brukes for å strukturere detaljobservasjonene fra god selvbiografi. Grepet er i grunnen ikke så forskjellig fra det å låne en gammel, halvt avdanket skuespiller og bruke ham som ankerfeste i en liten, men vesentlig birolle. Fortroligheten med de etablerte elementene gir et større spillerom for det nyskapende. Sopranos ville ikke vært Sopranos uten Gudfaren, Goodfellas, og Steve Buscemi i periferien. Bored to Death er, rent bortsett fra å være ganske så underholdende, et godt eksempel kreativ nostalgi.

Serien kan ses på amerikansk HBO eller kjøpes på dvd (Amazon)



Ingen kommentarer

Din kommentar


Relatert

Game of Thrones: HBO er fortsatt best i klassen

Blogg: Episk om maktkåte dynastier og renkespill. Game of Thrones begeistrer og befester HBOs posisjon [...]

Når mangfold underbygger kvalitet – seriene verden glemte

Blogg: Dette er artikkelen om tv-seriene som ble avlivet før de fikk slå ut i full blomst. Seriene som rørte de få de nådde ut til, men som ikke hadde den eksplosive seersuksessen de var ute etter å huke. Nå som seriestormen har holdt det gående et drøyt tiår er det på tide å ta fatt i de falne heltene.

NORTHERN EXPOSURE: DET GODE LIV I ALASKA

Blogg: If we go go insane, we could all go together, in this wild wanton world we could all break down forever … Lindsay Buckingham, «D.W. Suite», sangen som ledsager sluttscenen i episode «Spring Break».

Zs skribent – og redaktør - tørker støv av en av sine egne aller, aller største tv-serieopplevelse, som rangerer på høyden med gode filmopplevelser: Serien Northern Exposure (1990-1995), på norsk Det gode liv i Alaska. Se og kjøp på dvd.


Fra siste Z

Joel & Ethan Coen

En tidslinje. | kun utdrag

Brutal enkel. Blood Simple

Coen-brødrenes mesterlige debutfilm introduserer mange av elementene de senere skulle bli kjent for, men framstår samtidig som en enslig, mørk svale i deres filmografi. | kun utdrag

Virkelighetens vegger. Om Barton Fink

Jeg er glad i filmfortellinger. Jeg er opptatt av speilbilder av virkeligheter. Jeg vil se mennesket i fortellingen, som en representant for menneskelighet. | kun utdrag


Fra arkivet

Tilbake til Roger? Michael Moore og den politiske dokumentaren som mainstream Hollywood-film

Z #1 2008: Michael Moore har hatt en enorm betydning for dokumentarfilmen de siste tyve årene. På godt og ondt. Hans filmer har bidratt til en større anerkjennelse av genren, og fått dokumentarfilmene tilbake på kino igjen. Samtidig er metodene hans omdiskuterte, også blant hans meningsfeller. Artikkelen presenterer Moores filmer, og viser hvordan han i dag står ved et veiskille som trolig vil medføre annerledes filmer fra ham i framtiden. | kun utdrag

Nødvendigheten av å glemme for å kunne forstå

Z #3 1990: En av verdens mest innflytelsestrike filmteoretikere for øyeblikket, amerikaneren David Bordwell, [...] | kun utdrag

Babelsk filmforvirring – flerspråkversjoner og tidlig norsk lydfilm

Z #1 2006: Høsten 1930 kunne man lese en artikkel i tidsskriftet Kinobladet med overskriften «Skal [...] | kun utdrag