Ute av skapet – den nye skeive filmen

Den skeive filmen har lenge vært et undergrunnsfenomen og et stykke subkultur som kun unntaksvis har sveipet innom mainstreamkulturen. Filmene har vært vist på skeive filmfestivaler og blitt plassert i gay-and-lesbian-seksjonene i videobutikker, noe som har gjort at det skeive publikummet har visst akkurat hvor de skulle gå for å finne dem, og at resten av verden har levd i lykkelig uvitenhet om disse filmenes eksistens.

Men ting har endret seg gradvis, og med Brokeback Mountain fikk vi historiens første skeive internasjonale kjempesuksess. Og når Sean Penn i 2009 vinner Oscar for rollen sin i Gus van Sants Milk, er det knapt et poeng at han spiller en homofil karakter – filmen blir oppfattet som en vanlig heltehistorie. Noe har definitivt skjedd.

Under finner du en liste over 10 essensielle skeive filmer, fra 1931 til 2005, som burde befinne seg i ethvert filmbibliotek, skeivt eller ikke, med respekt for seg selv.

10 essensielle skeive filmer

Un chant d`amour – Jean Genet, 1950

Genets litterære verk har inspirert filmskapere som Rainer Werner Fassbinder (Querelle) og Todd Haynes (Poison) til å lage banebrytende filmer. Forfatteren selv regisserte kun en film, til gjengjeld er det en slags homofilmens Un chien Andalou. Den foregår i et fengsel og med fokus på det mannlige begjærets blikk. Unødvendig å si at den er eksplisitt og erotisk. Det tyske pornoselskapet Cazzo laget i 2005 Gefangen, en hardcore homage som var deres første «ordentlige» spillefilm. Grensene mellom det ordentlige og uskikkelige var nettopp noe av det Genet ville utfordre.

Tropical Malady – Apichatpong Weerasethakul, 2004

En magisk, kryptisk og vakker kjærlighetsfilm fra Thailand. Et av de fremste eksemplene på skeiv film fra nye filmland som har kommet fram på internasjonale filmfestivaler. Spesielt framveksten av skeive filmfestivaler har skapt et marked for disse filmene og gjort det mulig å bli kjent med nye filmskapere fra land som Fillipinene (Brilliante Medoza), Hongkong (Simon Chung), Argentina (Lucia Puenzo), Mexico (Julián Hernández), Israel (Eytan Fox) og Taiwan (Zero Chou og Tsai Ming-liang).

Brokeback Mountain – Ang Lee, 2005

Det virkelige kommersielle gjennombruddet for en homo kjærlighetsfilm. Hollywood har prøvd og feilet siden Making Love i 1982 med å lage en slik film og 23 år senere klaffet det. Markedsført etter suksessoppskriften til Titanic og uten én skeiv blant skuespillerne eller filmskaperne – dette er så straight som man får en skeiv film. Men det har vært en døråpner. I 2009 er det ikke kjærlighetshistorier, men politikk (Milk) og ekstrem galskap (Brüno) som står på Hollywoods skeive agenda.

Mala Noche – Gus Van Sant, 1985

Like viktig som Stranger than Paradise for oppblomstringen av amerikansk indiefilm på 1980-tallet og startskuddet for det som skulle bli New Queer Cinema. En type film man skulle ønske at plutselig kunne dukke opp ut i fra ingenting i dag.

Go Fish – Rose Troche, 1994

Romantisk komedie som endelig markerte at lesbene også kom på banen etter den stort sett mannsdominerte New Queer Cinema-bølgen. Go Fish er også et startpunkt for de kreative kreftene bak tv-serien The L Word.

Liv og død – Petter Vennerød og Svend Wam, 1980

Mens man venter på en skikkelig skeiv film fra Norge, er det viktig ikke å glemme at Wam og Vennerød var der først. Sammen med deres Sebastian (1995), Salige er de som tørster (1997) og Nils R. Müllers Equilibrium (1965) er dette de eneste eksemplene på skeive forsøk i norsk filmhistorie.

Flicka och hyacinter – Hasse Ekman, 1950

Spoiler alert o`hoi! Dette mesterverket om en ung kvinnes skjebne i Sverige etter andre verdenskrig er bygget opp nøyaktig som Citizen Kane. Filmens «Rosebud» viser seg å være en tragisk lesbisk kjærlighetshistorie! Like hjerteskjærende som det er overraskende.

Happy Together – Wong Kar-Wai, 1997

En av 1990-tallets beste filmer uavhengig av hvilken bås man setter den i. Sammen med Fire (Deepa Mehta, 1996) gjorde den suksess på festivaler og åpnet opp for det mangfoldet av skeive filmer fra alle verdensdeler man har opplevd siden. Når filmen ble distribuert på kino i Norge ville ikke Trondheim og Bergen kino sette opp filmen, noe som utløste en av mange diskusjoner om kommunale kinoers rolle.

Mädchen in Uniform – Leotine Sagan, 1931

Lesbisk kjærlighet på internatskole i 1931, regissert av en kvinnelig regissør. Et tegn på hvor liberalt Tyskland var på denne tiden og en milepæl i skeiv filmhistorie.

Paris Is Burning – Jennie Livingstone, 1990

En fantastisk dokumentar om et undergrunnsmiljø de færreste hadde kjennskap til i 1990, men som ble satt på kartet av denne filmen og Madonnas Vogue-dans. Filmen følger latinos og svarte drag queens og transer fra New Yorks fattige strøk som flue på veggen. Dette er så langt unna Will & Grace man kan komme – og det er 100 % real.



Relatert

Årets Skeive filmer

Blogg: - På festivalen kan man se filmer man vanligvis ikke ville få sett, sier festivalleder i Skeive filmer, Bård Ydén, som her trekker frem noen favorittfilmer fra årets program.

Querelle de Brest: Fassbinder og pikkens poesi

Z #3 1983: Den vest-tyske filmregissør Rainer Werner Fassbinder døde som kjent i fjor sommer. Hans siste [...] | kun utdrag

Homo à la Hollywood

Z #2 1985: En omtale av Vito Russos bok: «The Celluloid Closet. Homosexuality in the Movies» [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Z-enquete – 4 kortfilmskapere om norsk film

Z har spurt kortfilmskaperne, Izer Aliu, Det sporadiske filmkollektivet, Mona Hoel og Kolbjørn Haugen/Jon Sindre Fjellvang Klonteig om synspunkter på norsk film og kortfilm, og om refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer.

Verdenskort

Utvalgte favoritter fra årets internasjonale kortfilmprogram. | kun utdrag

Norsk kort 2018

Alle kortfilmene fra det norske kortfilmprogrammet i Grimstad anmeldt. | kun utdrag


Fra arkivet

Krysantemumsungdom. Seishun eiga – japansk ungdomsfilm

Z #2 2008: Japansk ungdom har kanskje ennå til gode å pule en pai på lerretet, men spille piano med penis, det gjorde de allerede på sekstitallet. Ungdomsfilmen fra sørøst skiller seg fra den vestlige på mer enn en måte, og vi har tatt en nærmere kikk.

Stemmeskuespiller eller stjernevikar?

Z #1 2011: - Om dubbing av utenlandske animasjonsfilmer
Hvilke utfordringer møter oversettere, instruktører, stemmeskuespiller og teknikere når det skal skapes nye karakterstemmer på norsk? | kun utdrag

Musikk for David

Z #2 2003: Det er muligens ikke stuerent å rose John Williams. Han anses som en håndverksmessig dyktig, men [...] | kun utdrag