En fullkommen visuell pallett – produksjonsdesignerens rolle og utfordringer

Mange filmskapere peker på kameraet som nøkkelen til cinematisk visualisering. Min påstand er at et totalt visuelt uttrykk kun kan kultiveres til det ypperste gjennom et samarbeid mellom regissør, fotograf og produksjonsdesigner.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 2009 Bestill nummeret



Relatert

Gammel og modig kriger: Synspunkter på hvorfor Secondløitnanten ikke helt tar av

Z #1 1994: Secondløitnanten er en god film for øre og øye, men har for mange rollefigurer, tar opp for [...] | kun utdrag

Rotorblader fra imperialismens dagbok

Z #4 1987: Etter Rubicon er en thriller delvis støpt i samme form som Orions belte: Nordkalotten, helikoptre, [...] | kun utdrag

Svarte Fugler

Z #3 1983: Lasse Gloms Svarte fugler er en av de norske premierefilmene på årets filmfestival i Bergen. Vi [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Kvinner som ser

Andrea Arnolds filmer skaper nye rom for kvinners blikk - og for hvordan sex kan skildres på film. | kun utdrag

Maskulin heimstaddikting

Shane Meadows’ selvbiografiske Midlands-filmer.

Rulle med Rob og Steve

Fest sikkerhetsbeltet! I The Trip blandes humor, lokal mat, vennskap, litteratur, kunst og intertekstualitet sammen på de mest elegante og uventede måter. | kun utdrag


Fra arkivet

Om sekter og biler som flyr – et tilbakeblikk på en fremtid som aldri kom

Z #2 1999: Fremtiden ble aldri slik amerikanske bilprodusenter og religiøse ledere så for seg på [...] | kun utdrag

Om å erobre filmmediet – en samtale med Sølve Skagen

Z #3 1988: I hvert nummer framover vil Z presentere en aktuell filmpersonlighet i intervjuform. Intervjuene er [...] | kun utdrag

Hinsides meningens tyranni – om Peter Greenaways filmer

Z #3 1984: Norsk Filmklubbforbund har denne høsten den særegne engelske spillefilmen Tegnerens Kontrakt som [...] | kun utdrag