Innhold DVD

EMPTY (Ellen Lande, 1989) |

DOLCE VITA (Eva Dahr, 1990) |

EATING OUT (Pål Sletaune, 1993) |

PUSSIG (Kajsa Næss, Benedicte Orvung, Lise Fearnley, 1994) |
BARE LYDEN AV EN GÅTE (Trygve Hagen, 1998) |

HUSET PÅ KAMPEN (Pjotr Sapegin, 1998) |

HUS (Inger Lise Hansen, 1998) |

BABY FACE ASSASSIN (Lotte Konow Lund, 1999) |

DE BESTE GÅR FØRST (Hans Petter Moland, 2002) |

FEARLESS (Therese Jacobsen, 2003) |

EN SØNDAG I SCHWEIGAARDS GATE (Charlotte Blom, 2004) |

BAWKE (Hisham Zaman, 2005)

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 2008 Bestill nummeret



Relatert

Årets kortfilmer anmeldt

Z #3 2004: Også i år anmelder Z alle kortfilmene i hovedprogrammet i Grimstad. Du finner anmeldelsene her.

Kastrasjon, impotens og maskulin avmakt – norsk kortfilm 2005

Z #3 2005: Mediekommentator i VG Anders Giæver var årets oppsummerer ved Kortfilmfestivalen. Han fant et [...]

Årets norske kortfilmer anmeldt

Z #3 2006: Også dette året anmelder Z alle filmene i det norske kortfilmprogrammet i Grimstad.


Fra siste Z

Å forhandle med troen

Er vi forbi stereotypiene nå? Amna Mahmood ser nærmere på tre dokumentarfilmer om muslimsk religiøsitet og kjønn.

Håpet er en pølse med lompe

Selv om den er blottet for kristent språk og erfaring, er Maria Sødahls Håp den mest interessante skildringen av religiøsitet i nyere norsk film. | kun utdrag

Grittualer

Hvem, hva, hvorfor og hvordan er Gritt? En dialogtekst om norsk films mest komplekse religiøse skikkelse – og om livets og filmskapingens tro, tvil og ritualer. | kun utdrag


Fra arkivet

Den virkelige andre. Om portrettdokumentarens problematikk.

Z #1 2008: Vi trenger ikke lete lenge i tvs programoversikt før vi finner dokumentarer om kjendiser eller [...] | kun utdrag

The British National Film and Television School

Z #4 1985: Det kan ikke gjentas ofte nok. At vi sårt trenger en filmskole. At vi i 1985 ennå ikke har en [...] | kun utdrag

Brødre i blod og overskridelser

Z #4 2017: De kjennetegnes gjerne av hyppig bruk av banneord, grov vold og brudd på normer. McDonagh-brødrene har beriket britisk film med noen av de beste tilskuddene av svart humor de siste ti årene. | kun utdrag