Kunnskapens voktere – filmarkivene og filmforskerne

Norsk film har opplevd store framganger i de siste årene. Publikumstallene har riktignok variert, og diskusjoner om innhold og kvalitet så vel som fraværet av kvinnelige regissører har til tider preget media, men at norsk film har gjenvunnet et større publikum og markedsposisjon er klart. Norsk film har klart å riste av seg mange av de negative assosiasjonene som i lang tid var selve kjennetegnet på de norske filmene. Norsk film er langt på vei in. Kunnskapen om vår filmhistorie, og interessen for vår audiovisuelle tradisjon og arv, har imidlertid ikke øket i takt med holdningsendringene til samtidsfilmen. Mer eller mindre i det skjulte har både filmarkivene og filmforskerne arbeidet for å spre kunnskap om vår filmarv, men mye gjenstår å gjøre. Fremdeles mangler vi kart å navigere etter; både oversiktskart og detaljstudier av vår filmtradisjon.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 2006 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Sint, prinsippfast, men formmessig sprikende: Da den nye filmen kom til forbundsrepublikken

Unge tyske filmskapere på 60-tallet ville vekk fra konvensjoner og kommersielle krav. | kun utdrag

Den nye tyske filmen – Opprør og nyskapning 1962-1982

«Den gamle filmen er død. Vi tror på den nye.» Disse ordene avsluttet manifestet som 26 kortfilmskapere presenterte på kortfilmfestivalen i Oberhausen den 28. februar 1962. Den døde filmkulturen til fedrene og bestefedrene skulle erstattes med noe nytt. Gunnar Iversen gir i denne teksten en introduksjon til "den nye tyske filmen". | kun utdrag

Fra politisk pamflett til klassiker

Katharina Blums tapte ære fra 1975 er en film som treffer som en knyttneve i magen. | kun utdrag


Fra arkivet

Mens vi nok en gang venter…

Z #2 1983: Det blåser laber bris innen norsk filmproduksjon for tiden. Ikke så rart, kanskje, krisetider og [...] | kun utdrag

Filmskole og identitetsarbeide – Om Oslo-filmene

Z #2 1991: Etter krigen inntok Oslo Kinematografer en av de ledende rollene som produsenter av kortfilm her i [...] | kun utdrag

Å abstrahere verden inn i en ny følsomhet: Artavazd Pelesjans Inhabitants

Z #4 2014: Det er en dominerende oppfatning at film først og fremst er et historiefortellende medium. Verkene til Artavazd Pelesjan viser oss et annet potensial for filmen. De viser, med sin radikale brodd og intense uttrykkskraft, hvordan film like gjerne kan være en sanselig og perseptuell kunstform som kan anspore til en ny oppmerksomhet og følsomhet. | kun utdrag