Woody Allens «Mord og andre misforståelser» – And we must always remember…

«Hvis vi ser oppmerksomt og lenge på en morsom historie, blir den mer og mer trist.» Gogol. (Fra Kunderas Romankunsten 1986, s.146)
Denne artikkelen er inpiretrt av en stor filmopplevelse. Man kan spørre seg hva vitsen med ord er når en film tydeliggjør og uttrykker så komplekst, subtilt, raffinert og presist et stoff slik Woody Allens Crimes and Misdemeanors (Mord og andre misforståelser), gjør. Slik bare stor kunst kan gjøre det. Jeg har imidlertid et håp om at ordene iallfall ikke gjør filmen mindre – og i beste fall, kan ordene hjelpe til å videreføre Woody Allens stoff – ved å bidra som en refleksjon og undring over de temaer han tar opp og de spørsmål han stiller.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1990 Bestill nummeret



Relatert

Innsiktsfullt fra Woody Allen: «Den andre kvinnen»

Z #2 1989: Vår anmelder opplever Woody Allens film Den andre kvinnen som sterk og meningsfylt. En film i [...] | kun utdrag

«Hannah og hennes søstre»: Komedie og kammerspil på Manhattan

Z #5 1986: Woody Allens humor og menneskelighet står høyt i kurs både hos kritikere og publikum. For tiden [...] | kun utdrag

Fornuft og følelser i Husbands and Wives

Z #2 2015: Woody Allen har selv vært gjennom to skilsmisser og i hans filmografi fremstår monogamiet som en skjør konstruksjon. Hans filmer er en gjentagende diskusjon av mellommenneskelige relasjoner – der usikkerhet, drifter og impulser skaper en konstant uro i tilværelsen. I Husbands and Wives ser vi Allen i en mer jordnær og voksen utgave. Husbands and Wives er, som tittelen lyder, hans store film om ekteskapet. | kun utdrag


Fra siste Z

Joel & Ethan Coen

En tidslinje. | kun utdrag

Brutal enkel. Blood Simple

Coen-brødrenes mesterlige debutfilm introduserer mange av elementene de senere skulle bli kjent for, men framstår samtidig som en enslig, mørk svale i deres filmografi. | kun utdrag

Virkelighetens vegger. Om Barton Fink

Jeg er glad i filmfortellinger. Jeg er opptatt av speilbilder av virkeligheter. Jeg vil se mennesket i fortellingen, som en representant for menneskelighet. | kun utdrag


Fra arkivet

Videodagbøker

Z #4 1999: Ble selvmordet til Ricardo Lopez allemannseie? | kun utdrag

Giftige løgner med lunken ettersmak

Z #2 1992: Giftige løgner er blitt en suksess hos sitt publikum. Den treffer noen yngre mennesker enn [...] | kun utdrag

«DEN BESTE KUNSTEN ER FRA LAND DER FOLK SLITER» – intervju med Cristian Mungiu

Z #4 2016: Hvorfor kommer det en bølge kvalitetsfilm fra Romania, et av Europas fattigste land? Regissør Cristian Mungiu har en teori. | kun utdrag