Timer med skuespillerne

Nikita Mikhalkov er en av de fremste nålevende sovjetiske filmregissører. I Norge er han best kjent for sin film Sorte øyne med italieneren Marcello Mastorianni i hovedrollen. Filmen ble prisbelønnet i Cannes i 1987. Mikhalkov er også skuespiller og teaterregissør. Zs Ingrid Wiese hadde Mikhalkov som lærer i filmregi under et opphold i Roma i 1988. Denne artikkelen, basert på hennes notater, handler om regissørens arbeid med skuespillerne. Andre og siste del av artikkelen kommer i neste nummer av Z. Den handler om Mikhalkovs syn på filmregi.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1989 Bestill nummeret



Relatert

Timer i regi

Z #4 1989: Denne artikkelen handler om Nikita Mikhalkovs syn på filmregi. Den sovjetiske regissøren er [...] | kun utdrag

Privat: Min bror Andrej Tarkovskij

Z #1 1996: Marina Tarkovskaja intervjuet Ingrid Wiese | kun utdrag

Drama i Sortehavet. Da «Panserkrysseren Potemkin» kom til Oslo

Z #4 1995: Få filmer i filmens verdenshistorie er blitt viet så stor omtale som Sergei Eisensteins [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Forskjellige verdener

Hva vi snakker om når vi snakker om generasjoner. | kun utdrag

Vill vest-fest på femmern

Alt var bedre før? Det er bare delvis sant og hverken klokt tenkt eller uttrykt. | kun utdrag

Sex, løgn og amoral

Jeg hadde mine formative år under den amerikanske filmens andre gullalder. Men det er særlig to filmer som formet måten jeg ser film på: Den ene fransk, den andre britisk. | kun utdrag


Fra arkivet

Filmens porøse skille mellom virkelighet og fantasi

Z #4 2022: «Realisme» er et såpeglatt begrep, skriver Carl Plantinga. Det gjelder å holde tunga rett i munnen når vi snakker om det, og å vite akkurat hvilken betydning vi legger i ordet når vi diskuterer. | kun utdrag

Filmmoro på norsk

Z #1 2002: Norsk filmmoro, med filmer som Elling, Get Ready to be Boyzvoiced, Budbringeren og Eggs, feirer for [...] | kun utdrag

En uunngåelig mann

Z #2 1997: Å reise på filmfestival kan raskt utvikle seg til en odyssé mot filmkunstens indre gemakker. [...] | kun utdrag