Om brødrene Aki og Mika Kaurismakis filmer – Nordens fremste filmhåp
De finske brødrene Aki og Mika Kaurismäki er utvilsomt den nordiske filmens fremste filmhåp for tiden. De to har produsert og regissert en håndfull djerve og originale lavbudsjettfilmer i senere år, og de framstår blant de mest spennende filmregissørene i Europa. Aki og Mika Kaurismäki er i ferd med å få et virkelig stort internasjonalt gjennombrudd, og nylig avsluttet de driftige brødrenen en unik avtale, bl.a. med Svenska Filminstitutet som medprodusenter, om hele fem – 5 – spillefilmer i løpet av 1989.
TweetRelatert
Aki og Mika Kaurismaki – Nordens filmhåp flagger ut
Z #3 1989: Det finske brødreparet Aki og Mika Kaurismäki er forlengst etablert som Nordens filmhåp – [...] | kun utdrag
Snødronningen (Lumikuningatar, 1986, Päivi Hartzell)
Z #2 2014: Snødronningen er en ren fantasy-barnefilm, men filmens kunstneriske kvalitet gjør at den også appellerer til voksne tilskuere. | kun utdrag
Dette er arbeid, dette er solidaritet
Blogg: Virkeligheten har tatt igjen det karikerte i Aki Kaurismäkis skildring av arbeiderklassens lodd. Under årets Cannes-festival kommer en ny sårt tiltrengt dose realisme fra den såkalte «kultfilmskaperen».
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Skrekkfilmens hemmelighet: Den halvåpne døra
Z #2 1983: Dette sette, skrekkrekvisittene som er fullt beskrevet, forklart og definitivt stedt til hvile i [...] | kun utdrag
Eksistensiell transitt: Zero Fucks Given
Z #1 2023: Zero Fucks Given sender arbeidslivet i Europa gjennom sikkerhetskontrollen. | kun utdrag
Drømmen om Europa – Audrey Hepburn på vift i Roma og Paris
Z #2 2012: Hollywoods bilde av Roma og Paris forteller mye om amerikaneres ambivalente forhold til Europa. Men aller mest om amerikaneres forhold til seg selv.