Krzysztof Kieslowski – Filmkunstner som kan mer enn sine ti bud

Den polske filmregissøren Krzysztof Kieslowski har med sine filmer om de ti bud, spesielt filmen Du skal ikke slå ihjel som han fikk Felix-prisen for i 1988, blitt ett av de heiteste navn innen den europeiske filmen av i dag. I denne artikkelen presenterer vi kort Kieslowskis mangfoldige prduksjon. – Filmer som tett følger den politiske, økonomiske og moralske utviklingen i Polen gjennom to turbulente tiår.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1990 Bestill nummeret



Relatert

Fra unntakstilstand til stillstand? – Om polsk film 1982-87

Z #4 1987: Det ville være umulig å påstå at historien ikke spiller noen rolle for polske regissører. Til [...] | kun utdrag

Marek Koterski om det indre liv

Z #4 1987: Marek Koterski intervjuet av Trond Brede Andersen | kun utdrag

Cold War

Blogg: Pawel Pawlikovski, kjent her hjemme for Ida (2013), er nå kinoaktuell med Cold War. Denne gangen bruker han en større palett hva angår ensemble og innspillingssteder, men beholder det kompakte mellommenneskelige dramaet han lyktes så godt med i forrige film.


Fra siste Z

Popcorn a la Riefenstahl

Gjør ørner, flammer, makt, heroisme og personkultus Gladiator til en uspiselig film? | kun utdrag

Vi må snakke om Klanen

Hva er det som fascinerer med The Birth of a Nation og som gjør den til en av filmhistoriens viktigste filmer? Og hvordan er den fortsatt høyaktuell i dag i et svært splittet og høypolitisk amerikansk landskap? | kun utdrag

Kropp og monumentalitet

Filmane til Leni Riefenstahl er både problematiske og arkaiske, men likevel ufråvikelege referansepunkt i vår eiga tid | kun utdrag


Fra arkivet

Filmens juleevangelium: Fra Kjell Billing til Bud Spencer

Z #1 1984: Skal man unne seg en filmforestilling slik de artet seg i de gode gamle dager, dvs. før [...] | kun utdrag

David Gilmours Filmklubben – bokanmeldelse

Z #4 2010: Bokanmeldelse av David Gilmours Filmklubben (Libretto forlag) | kun utdrag

Debatt: vitenskapelige skylapper

Z #3 1993: Dag Asbjørnsens gjensvar (Z, 2/93) til mitt forsvar av feministisk- og psykoanalytisk filmanalyse [...] | kun utdrag