Kina, keiseren og Bertolucci

Den italienske filmskaperen Bernardo Bertolucci har stått bak både strålende kunstneriske suksesser og kommersielle feilslag. Han er kjent for å være tilbakeholden overfor journalister og gir sjelden intervjuer. Den norske filmkritikeren Finn Skårderud klarte likevel å få en samtale med Bertolucci i London nylig. Deler av intervjuet er tidligere publisert i Dagbladet og vist i NRK/Fjernsynet. Vi presenterer her det eksklusive intervjuet i en versjon som er spesielt redigert for Zs filminteresserte lesere.
   Bertolucci forteller her bl.a. om arbeidet med Den siste keiseren, filmen som nylig ble hedret med ikke mindre enn 9 Oscars. -Med hensikt har jeg laget denne filmen slik at den ikke kan nytes på TV, sier Bertolucci. –Den siste keiseren er bare kinofilm.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1988 Bestill nummeret



Relatert

Refleksjoner fra Venezia – 3 filmer fra årets program

Z #4 1987: Venezia fortsetter å synke i havet, det myke lyset gir skyggene pastellfarger. For å komme til [...] | kun utdrag

Søkende film for søkende mennesker – Om Paolo og Vittorio Tavianis filmer

Z #4 1983: Brødrene Tavianis filmer er i høyeste grad team-work. De både skriver manus og regisserer [...] | kun utdrag

Møtets kunst – Om Ettore Scolas filmproduksjon

Z #2 1987: Fra å være en rutinert og produktiv håndverker har Ettore Scola de siste årene blitt en [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Transfilmens mange ansikter

Hva er transfilm? Et innblikk i transfilmens mange uttrykk. | kun utdrag

Ekstatiske overganger – transkjønnede sansninger i The Matrix

Lana og Lilly Wachowskis The Matrix er et av nøkkelverkene i nyere filmhistorie, og den mest innflytelsesrike filmen skapt av transpersoner. I denne teksten utforskes filmen som et gjennombrudd for en ny type transestetikk, og som en film som utfordrer våre binære forestillinger om kjønnsidentitet. | kun utdrag

Se! Berøre! – Om bilder av skimrende og overskridende transpornobegjær

Kulturen vår har strikse forestillinger om det mannlige og det kvinnelige, og vi har også fastlåste forestillinger om hva det å være transkjønnet innebærer. Kan transpornoen åpne opp for alternative forestillinger, om kjønn og kjønnsroller, identitet og transseksuelt begjær? | kun utdrag


Fra arkivet

Åpen fremtid

Z #4 2015: I Femme Fatale (2002) diskuterer Brian De Palma paradokser som har definert ham som filmskaper. | kun utdrag

Årets norske kortfilmer anmeldt 2001

Z #3 2001: Flere av våre skribenter har tatt turen til kortfilmfestivalen i Grimstad, og resultatet er som [...] | kun utdrag

Årets prisvinnere i Grimstad

Z #3 2009: | kun utdrag