Karel Reisz, fjernsynets motpol
«Skal jeg beskrive mitt arbeid, » sier den britiske regissøren Karel Reisz til Z i dette intervjuet, «må det være at mine filmer er fjernsynets motpol. Fjernsynet fremstiller sine personer uten noe mysterium. Jeg liker å lage skikkelige dramaer som får tilskuerne til å stille seg selv spørsmål, som får dem til å prøve å forstå seg selv og andre bedre.»
TweetRelatert
Ingen relaterte saker.
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Querelle de Brest: Fassbinder og pikkens poesi
Z #3 1983: Den vest-tyske filmregissør Rainer Werner Fassbinder døde som kjent i fjor sommer. Hans siste [...] | kun utdrag
Om sekter og biler som flyr – et tilbakeblikk på en fremtid som aldri kom
Z #2 1999: Fremtiden ble aldri slik amerikanske bilprodusenter og religiøse ledere så for seg på [...] | kun utdrag
Hvor blir det av barnefilmen?
Z #2 1995: «Barnefilm» er ikke bare «film for barn», det kan like gjerne være [...] | kun utdrag