Grimstad 1991: Kort og godt fra inn- og utland

Årets kortfilmfestival i Grimstad var etter undertegnedes mening et av de beste arrangementer i festivalens 14-årige historie. Festivalen sto i kortfilmens tegn og var nøkternt fri for lunsjer og utenom-aktiviteter uten at det svekket festivalens rolle som sosialt samlingspunkt. Her møttes filmskapere og andre med genuin filminteresse. Nedlegging av kinoer og den nasjonale filmpolitikken var nesten glemt for en stund. Filmen var satt i høysetet og det eneste side-tema som virkelig engasjerte var spørsmålet om tid og sted for oppstarting av den norske filmskolen.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1991 Bestill nummeret



Relatert

Norsk kort 2012: Årets norske kortfilmer i Grimstad

Z #3 2012: | kun utdrag

Kortfilmfestivalen i Grimstad 1994

Z #3 1994: Anmeldelser av årets norske kortfilmer. | kun utdrag

Prisvinnerne ved Kortfilmfestivalen i Grimstad 2007

Z #3 2007: | kun utdrag


Fra siste Z

Kajillionaire – å fordrive ensomhet gjennom film

Livet til Old Dolio tar en brå vending idet hennes foreldre inviterer en fremmed kvinne inn i familiens svindlervirksomhet. | kun utdrag

«Det som ikke finnes på film, finnes ikke» – en samtale om skeiv sex på film

I dag drysser prisene over kritikerroste skeive filmer, og sex er skildret oftere og mer eksplisitt enn noen gang før. Kanskje var det derfor gjestene umiddelbart sa ja, til å prate om skeiv sex på film?  

Begjærets asymmetri

Sex og skeivhet i Fremmed ved sjøen. | kun utdrag


Fra arkivet

Kampen og krigeren på film

Z #1 2014: Vi beklager sterkt at side 10 og 14 av denne artikkelen har byttet plass i papirutgaven av Z nr. 1 2014. Her ligger artikkelen på nett i sin helhet.

Warren Sonbert: Eksperimenter i strukturell montasje

Z #3 1987: Den amerikanske eksperimentfilmskaperen Warren Sonbert gjestet Cinemateket i sommer. Jon Iversen [...] | kun utdrag

Forsker med volden for øyet: intervju med Ragnhild T. Bjørnebekk

Z #4 2004: Vold i medier har alltid vært et tema som engasjerer. Vold i visuelle medier har vært oppfattet som spesielt truende. Men, er voldsskildringene som formidles i disse mediene skadelige eller kan de tvert i mot ha en positiv effekt på tilskueren? | kun utdrag