Fra Røros til Trondheim på 6 år: Festival i metamorfose

Kortfilmfestivalen har utviklet seg til å bli det viktigste forumet for visning av korte filmer i dagens Norge. Fra 70-tallets slutt og nå midt inne i 80-åra, har den gjenspeilet utviklingen fra traust sosialrealisme over i mer poetiske og personlige filmer. Jan Erik Holst har vært en av festivalens mest trofaste slitere og skriver her dens historie.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 1985 Bestill nummeret



Relatert

Fra Røros til Trondheim på 6 år: FESTIVAL I METAMORFOSE

Z #3 2017: I anledning Kortfilmfestivalens 40-årsjubileum har vi tatt et dypdykk i arkivene, og kan her by på en artikkel fra Zs aller første kortfilmnummer. Det kom ut i 1985, da festivalen holdt til i Trondheim. I denne artikkelen oppsummerte Jan Erik Holst festivalens seks første leveår – helt fra starten på Røros i 1978. | kun utdrag

Minimalen i Trondheim – 140 filmer

Z #2 1995: Ambisjonene er i ferd med å ete opp den tidligere upretensiøse kortfilmfestivalen i Trondheim. [...] | kun utdrag

Den norske kortfilmens begredelige historie 1969-1978

Z #1 1985: Jan Erik Holst tar opp tråden etter Dag Lutros beretning om kortfilmen fra 1905-1969. | kun utdrag


Fra siste Z

Popcorn a la Riefenstahl

Gjør ørner, flammer, makt, heroisme og personkultus Gladiator til en uspiselig film? | kun utdrag

Vi må snakke om Klanen

Hva er det som fascinerer med The Birth of a Nation og som gjør den til en av filmhistoriens viktigste filmer? Og hvordan er den fortsatt høyaktuell i dag i et svært splittet og høypolitisk amerikansk landskap? | kun utdrag

Kropp og monumentalitet

Filmane til Leni Riefenstahl er både problematiske og arkaiske, men likevel ufråvikelege referansepunkt i vår eiga tid | kun utdrag


Fra arkivet

Hva gjør en film populær?

Z #4 1995: Den offentlige filmfinansieringen i Norge tilsier at man etterstreber kvalitet og kunstneriske [...] | kun utdrag

Å produsere film for Steven Spielberg

Z #2 1989: Kathleen Kennedy intervjues av Ole Vinje | kun utdrag

Når lyden former verden

Z #1 2011: Det intime drama har fått en ærerik renessanse de senere årene i Hollywood med de prisbelønte praktverkene There Will Be Blood, No Country for Old Men og The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Filmenes lydside er en avgjørende del av dette unike uttrykket, og Peter Albrechtsen har i den anledning snakket med filmenes lyddesignere om hvordan man ved hjelp av lyd kan forme verden, vekke sansene og gjøre psykopater sympatiske. | kun utdrag