Filmvurdering – En grunnleggende strategi

Inspirert av David Bordwell og Kristin Thompsons bok «Film Art: An Introduction», inviterer artikkelforfatteren den entusiastiske kinogjenger til en evaluering av film. Til et resonnement som søker å forstå hvordan film virker som kunstnerisk system. I en gjennomgang av Jean-Luc Godards Åndeløs (A bout de Souffle) og Jim McBrides Til siste åndedrag (Breathless), eksemplifiseres forfatternes tanker.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1990 Bestill nummeret



Relatert

Teoretiker til siste åndedrag? – Et bidrag til debatten om filmvurdering

Z #1 1991: En teoretisk overbygning kan ikke erstatte, bare supplere, den subjektive filmvurderingen, hevder [...] | kun utdrag

Fortolkningens hegemoni – om filmkritikkens usynliggjøring av estetikken

Z #1 2002: I Z nummer 4 1999 med temaet «Amatør» trykket vi en artikkel av Eric Arguillere som [...] | kun utdrag

Fortolkningens hegemoni – om filmkritikkens usynliggjøring av estetikken

I Z nummer 4 1999 med temaet «Amatør» trykket vi en artikkel av Eric Arguillère som [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Z enquete – kortfilmskapere fra hele verden

Enquete med noen av de internasjonale kortfilmskaperne i Grimstad i år. | kun utdrag

Verden kuratert – internasjonal kortfilm 2015

I år inviterte Kortfilmfestivalen fem av verdens mest profilerte festivaler til å kurere hvert sitt program. I kurateringens beste ånd fikk vi fem vidt forskjellige perspektiver på hva kortfilm kan være, med et stort omfang av ulike smaker og interesser. | kun utdrag

Norsk kort 2015 anmeldt

Z-redaksjonen har sett og anmeldt alle norske kortfilmer fra Kortfilmfestivalen i Grimstad. | kun utdrag


Fra arkivet

Kjønnsdrama på lerretet, kjønnsblindhet i bransjen

Z #2 2007: Så er det slått fast fra høyeste autoriserte hold: Det eksisterer en iøynefallende kjønnsurettferdighet i det norske kulturlivet. Det måtte en ambisiøs feminist og kulturminister til - med ballene på rett sted - for å våge å stå i mot et massivt press fra mektige aktører i bransjen mot å ta opp hvilke kvalitetsforringende konsekvenser dette har. Tallene som kulturminister Trond Giske la fram 8. mars, kan ubehagelig klart tale for seg selv. Nøkkelposisjoner i filmbransjen: 21 prosent kvinner, 79 prosent menn. Antall regissører: 19 prosent kvinner, 81 prosent menn. Produsenter: 19 prosent kvinner, 81 prosent menn. Sånn er det med den saken.

Verdens største kortfilmfestival?

Z #1 1986: Kommentarer til festivalen fra Filmforbundets formann Aage Aaberge. | kun utdrag

Med ørkenvind i seilene

Z #3 2002: Utenfor Japans landegrenser er ikke Studio Ghibli et navn som foreløpig vekker særlig stor gjenkjennelse. Tegnefilmstudioet, som har eksistert siden 1985, er likevel hjem for verdens kanskje ypperste utøvere av denne særegne kunstarten.