Fikses Fiksfakserier
«Man tager en form…» for å uttrykke hva? Dette blir mitt hovedspørsmål etter årets kortfilmfestival i Trondheim. Hva er det kortfilmmakerne er opptatt av? Hva vil de med sine dyktig tillærte virkemidler? Jeg vet ikke. Jo – av og til skimter jeg et «budskap» midt i all flinkheten – da blir jeg glad, men så pakkes det hele godt inn igjen, vi svever over vannene, og jeg tenker på helikoptere, kraner og økonomi.
TweetRelatert
Norwegian Wood – Norsk kortfilm sett utenfra
Z #3 1993: Kortfilmfestivalen 1993 inviterte Marjorie Keller; filmskaper, forfatter og universitetslærer fra [...] | kun utdrag
Årets kortfilmer anmeldt
Z #3 2004: Også i år anmelder Z alle kortfilmene i hovedprogrammet i Grimstad. Du finner anmeldelsene her.
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Barndommens filmopplevelser i Beijing
Z #1 2020: Om kinoopplevelser og det kinesiske piratkopimarkedet før og nå. | kun utdrag
Aki og Mika Kaurismaki – Nordens filmhåp flagger ut
Z #3 1989: Det finske brødreparet Aki og Mika Kaurismäki er forlengst etablert som Nordens filmhåp – [...] | kun utdrag
Fra Røros til Trondheim på 6 år: Festival i metamorfose
Z #1 1985: Kortfilmfestivalen har utviklet seg til å bli det viktigste forumet for visning av korte filmer i [...] | kun utdrag