Festivalmøte med norske kortfilmregissører

Det lille som finnes av filmdebatt i Norge foregår stort sett på kortfilmfestivalene. Dels i korridorer og køer, dels over en sen drikkevare på nattens festivalkro, men mest på «deltakertreffene», som ble arrangert daglig etter visningen av de norske filmene. Disse treffene fikk en form som ligger et sted mellom pressekonferanse, symposium og bikkjeslagsmål (men dessverre alt for lite av det siste).
   Årets deltagertreff ble ledet av René Bjerke, og det hele ble tatt opp på bånd av Zs utsendte. Utskrift og redigering har vært en helvetes jobb; massevis av gode, interessante, provoserende uttalelser er blitt strøket, den muntlige formen er blitt barbert og dressert, flere filmer har helt falt ut (Dels fordi de ikke ble behandlet på treffene, dfels fordi vi ikke fikk plass i bladet til å ta med de mindre spennende diskusjonene). Skulle alt ha vært med, hadde vi sittet med 3 hele utgaver av Z bare fra disse diskusjonene.
   Vi håper at noe av dette vil vekke interesse, håper at disse utskriftene kan være med på å skape en dypere faglig filmdebatt, at noen uttalelser her kaster bedre lys over årets kortfilmer. Blir det vanskelig å fatte sammenhenger her, kan det kanskje være til hjelp å sammenholde dette stoffet med filmanmeldelsene.
   Her er servert…

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 1985 Bestill nummeret



Relatert

Årets norske kortfilmer

Z #3 1995: Hovedprogrammet til Grimstadfestivalen inneholdt i år 73 filmer, hvorav én ikke ble vist og én [...] | kun utdrag

Årets norske kortfilmer

Z #3 1991: For sjuende året på rad anmelder Z her alle filmene fra hovedprogrammet til den norske [...] | kun utdrag

Privat: Årets norske kortfilmer anmeldt

Z #4 2002: | kun utdrag


Fra siste Z

Slitesterke skjelett – har den romantiske komedien fortsatt en ryggrad?

Noen foreløpige tanker om den romantiske komedien. | kun utdrag

Romantiske nevroser på kjempers skuldre

Da Woody Allen lagde Annie Hall i 1977 startet han ikke bare et nytt kapittel i sin egen karriere. Han revitaliserte også den romantiske komedien med nevrotiske rollefigurer, eksistensialisme og hyllest til byen og filmskaperne i hans hjerte. | kun utdrag

Det er mer i livet enn døden – Harold and Maude

Hal Ashbys klassiske svarte komedie Harold and Maude (1971) kan kanskje kategoriseres som en romantisk komedie, i ytterste forstand. Men den er like mye et samfunnskritisk dokument som ikke har gått ut på dato. | kun utdrag


Fra arkivet

Hjemkomsten eller tilbake til fremtiden?

Z #1 1992: Norske ungdommer reiser i økende antall til utlandet for å ta fatt på en filmutdannelse. Vel [...] | kun utdrag

Warren Sonbert: Eksperimenter i strukturell montasje

Z #3 1987: Den amerikanske eksperimentfilmskaperen Warren Sonbert gjestet Cinemateket i sommer. Jon Iversen [...] | kun utdrag

Film som rituell handling: Chen Kaiges Den gule jord

Z #4 2006: Denne filmen innebar startskuddet på en ny bølge av kinesiske filmer mot slutten av forrige [...]