En time med Atom

Den kanadiske filmregissøren Atom Egoyan har hatt bemerkelsesverdig suksess med sine 3 spillefilmer Next of Kin, Family Viewing og Speaking Parts. Tross suksessene er han fremdeles tilsnakkendes. Zs medarbeider fikk Egoyans telefonnummer fra opplysningen og ble mottatt i Toronto som en gammel venn.
I dette intervjuet forteller Egoyan om sin arbeidsform og sitt filmsyn. Han har fått stempelet «intellektuell filmskaper», men peker på at en god film både må være tenkt og følt. I sine filmer forsøker han å avmystifisere filmmediet, en prosess det store publikum har vanskelig for å akseptere. «Hva er effekten av Godard 20 år etter», spør Egoyan og svarer selv: «Ingenting».

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1990 Bestill nummeret



Relatert

Jesus fra Montréal: Mangfold, motsetninger og Messias

Z #4 1989: Med denne mangfoldige og rikt dokumenterte filmen befester Québec-regissøren Denys Arcand sitt [...] | kun utdrag

Cinema direct i Quebec

Z #2 1989: Den franskspråklige delen Québec i Cananda opplevde i 1960-årene en sterk oppblomstring av den [...] | kun utdrag

Rebell – barn og heks i krig

Blogg: Barnesoldater er et tøft tema å forholde seg til, og kunne fort blitt for vondt å se på film. [...]


Fra siste Z

Popcorn a la Riefenstahl

Gjør ørner, flammer, makt, heroisme og personkultus Gladiator til en uspiselig film? | kun utdrag

Vi må snakke om Klanen

Hva er det som fascinerer med The Birth of a Nation og som gjør den til en av filmhistoriens viktigste filmer? Og hvordan er den fortsatt høyaktuell i dag i et svært splittet og høypolitisk amerikansk landskap? | kun utdrag

Kropp og monumentalitet

Filmane til Leni Riefenstahl er både problematiske og arkaiske, men likevel ufråvikelege referansepunkt i vår eiga tid | kun utdrag


Fra arkivet

«Based on a true story»: Sannhetens tjener eller løgnens dilettant?

Z #2 2010: «Based on a true story» er en filmatisk merkelapp med tvetydig fortegn: Forfalsker filmene virkeligheten, eller maler den bare virkeligheten med et annet, og mer spektakulært, strøk? | kun utdrag

Så godt som sant: Jia Zhangkes 24 City (2008)

Z #2 2010: I sin djerve kombinasjon av fiksjonsfilm og dokumentar utfordrer den kinesiske filmskaperen Jia Zhangke filmkunstens grenser. | kun utdrag

Å se og kjenne igjen «Herman»

Z #4 1990: Det viktige med en film er at den har noe å formidle og en form som er egnet til å formidle det [...] | kun utdrag