Bokanmeldelse: “Fra Akropolis til Hollywood”

Jon-Roar Bjørkvold er professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, og har stått sentralt i arbeidet med å realisere det nye mediefaget samme sted. “Institutt for medier og kommunikasjon” skal være et tverrfaglig forum for medieforskning, og med boka “Fra Akropolis til Holywood” har Bjørkvold rettet søkelyset på et aspekt ved medieforskningen som i stor grad er blitt neglisjert, nemlig filmmusikkens virkemåte og egenart.
   “Fra Akropolis til Hollywood” er en lettlest liten bok som i tre kapitler tar for seg ulike vinklinger av dette feltet.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1988 Bestill nummeret



Relatert

Det senromantiske symfoniorkesteret i Hollywood

Z #2 2003: Symfoniorkesteret har en særskilt plass i amerikansk filmmusikk. I et overveiende flertall av [...] | kun utdrag

Ioan Allen

Z #3 1989: Ioan Allen intervjuet av Bjørn Sverre Kristensen | kun utdrag

Lyden: Den tredje dimensjon

Z #1 2004: Lyden er det siste ledd i kjeden før verket møter publikum. I verste fall kan det være det siste [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Kampen og krigeren på film

Vi beklager sterkt at side 10 og 14 av denne artikkelen har byttet plass i papirutgaven av Z nr. 1 2014. Her ligger artikkelen på nett i sin helhet.

Det politiske er personlig: Personfokuset i Zero Dark Thirty, Jarhead og Poster Girl

Det har etter hvert blitt laget mange filmer om konfliktene USA har vært involvert i de siste årene, og svært så mange av dem fokuserer på de amerikanske enkeltsoldatenes skjebner. | kun utdrag

Yrke: Krigsfotograf

Forfatter og soldat Ernst Jünger skrev i 1930 at "det er ingen krig uten fotografering" og sammenlignet det å "skyte" et motiv med å skyte et menneske. Artikkelforfatter Truls Lie diskuterer krigsfotografens betydning, med utgangspunkt i Erik Poppes Tusen ganger god natt | kun utdrag


Fra arkivet

Det konkrete, det vakre og det ubeskrivelige – notater om brødrene Tavianis “Kaos”

Z #2 1986: Kaos er mer enn bare et essay om den sicilianske landarbeiderklassen før århundreskiftet, mer enn [...] | kun utdrag

Eyes Wide Shut – Ears wide open? Om å se med ørene

Z #2 2003: Alle vet at musikken er en integrert del av filmen, og dens fremste oppgave er å skape følelser. [...] | kun utdrag

Å være tro mot tilskueren i seg

Z #3 1996: Med sin distinkte stil, sine skarpe kritikker, de glødende festivalrapportene eller [...] | kun utdrag