Z nr. 4-1986

Z nr. 4 1986

Bestill nummeret

Z nr. 4 1986


13 norske regissører

På de følgende sidene presenterer vi et utvalg av de regissørene som har laget film i Norge på 70- og 80-tallet. De bidrar selv med kortere eller lengre notater om sine forbilder eller om sitt filmsyn. Disse bidragene er opprinnelig offentliggjort som kåserier i NRKs P2 og er derfor tidvis [...] | kun utdrag

Ny giv, gamle problemer – Erik Gustavsons “Blackout”

80-tallets brudd med det gamle i norsk film sees tydeligst i Blackout. I denne analysen av filmens fortellermåte og persongalleri kommer Stig Kulset til at filmen likevel svikter sine intensjoner. Kulset har kalt sin artikkel for: Ny giv, gamle problemer. | kun utdrag

Barnet, byen… men først og fremst bildet

Oddvar Einarsons spillefilmdebut heter X og er ferdig etter flere år på forberedelsesstadiet. Filmen får premiere i Kristiansand og er også tatt ut til hovedkonkurransen i Venezia i år. Forhåndsrapportene tyder på at det er blitt en film som bryter med “den vanlige måten å lage film [...] | kun utdrag

Endelig filmvitenskap i Norge!

Bjørn Sørensen intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag

Nytt norsk film- og TV-akademi!

Stein-Roger Bull intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag

Noen filmpolitiske strategier

I denne artikkelen behandler Jan Erik Holst, leder for Statens Studiesenter for film, en del aktuelle problemer i norsk filmpolitikk. Blant de viktigste er statsrådens konstitusjonelle ansvar i forbindelse med spillefilmproduksjon, prosjektstøtte og de negative sidene ved for sterk [...] | kun utdrag

Komedie i svart/hvitt om et grått Norge

Fred Sassebo intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag

“Men kanskje litt mer forvirret…” – en analyse av “Ja, vi elsker” på bakgrunn av prinsippet om fremmedgjøring som kunstnerisk strategi

Sølve Skagens og Malte Wadmans Ja, vi elsker fra 1983 er en norsk film som i høyeste grad skiller seg ut fra den øvrige 70- og 80-tallsproduksjonen. Både i form og innhold representerer den et oppgjør med norsk film og med den nåværende generasjon av filmarbeidere. Vi bringer her en analyse [...] | kun utdrag

“…med foten plantet trygt i virkeligheter…” – om innholdet i den norske hverdagsrealismen

Er den norske hverdagsrealistiske filmen på vei ut? Er den typiske norske hverdagen “oppbrukt” som filmstoff? I denne artikkelen peker Trond Olav Svendsen på et par sentrale problemer ved denne filmtradisjonen, og prøver å beskrive de virkeligheter den forsøker å formidle. Til [...] | kun utdrag