Z nr. 3-1993

Z nr. 3 1993

Bestill nummeret

Z nr. 3 1993


Liten lærebok om perspektiver

For å gjenskape et objekts eller et roms dybde-dimensjon benytter vi oss av et lineært perspektiv. Her følger en kort innføring i grunnreglene for tegning. Dekor som er bygget i perspektiv følger nettopp disse linjene. | kun utdrag

Norwegian Wood – Norsk kortfilm sett utenfra

Kortfilmfestivalen 1993 inviterte Marjorie Keller; filmskaper, forfatter og universitetslærer fra USA, til å se alle de norske kortfilmene og formidle sine inntrykk i et foredrag på festivalens siste dag. Hun valgte å gjøre det ut fra tre synsvinkler: som amerikansk, som kvinne og som [...] | kun utdrag

Årets kortfilmer

Z anmelder også i år samtlige nye norske kortfilmer fra hoveprogrammet til Kortfilmfestivalen i Grimstad. I år er 69 filmer underkastet vurdering av våre anmeldere. Anmeldelsene bygger stort sett bare på ett påsyn av filmene i festivalsammenheng, hvilket gjør dem til subjektive [...] | kun utdrag

Festivaldokument – Norsk dokumentarfilm i Grimstad

Et tjuetalls filmer i det norske programmet ved årets kortfilmfestival hadde merkelappen «dokumentar». Filmene bak begrepet er mangfoldige. Men hva er egentlig dokumentarfilm? Gir begrepet mening i dag? | kun utdrag

Debutantenes Cannes – og litt til

Det er en stund siden mai, men Zs Cannes-rapportør har igjen tatt for seg festivalens underskog av filmer som dagspressen ikke omtalte under festivalen. | kun utdrag

Bare juks og fanteri

Rett som det er går det en studiofilmklassiker på TV. De store dekorasjonene imponerer. Men er de så store som de ser ut til å være? Eller dreier det seg om optiske illusjoner; en lek med størrelser og perspektivtegningens lover? Det kan hende. Filmen lærte nemlig mye av teatret, som ikke [...] | kun utdrag

Festivalfiksjon – eller 52 korte

Av de 69 filmene som ble vist i det norske hovedprogrammet på Kortfilmfestivalen i Grimstad var 52 fiksjonsfilm. Av disse igjen var 12 animasjon. Filmene viste en utrolig bredde, det er kanskje den sikreste sammenfatningen en stakkar kan komme med. Det var stor variasjon i kvalitet, tematikk og [...] | kun utdrag

Debatt: vitenskapelige skylapper

Dag Asbjørnsens gjensvar (Z, 2/93) til mitt forsvar av feministisk- og psykoanalytisk filmanalyse (Z, 4/92) fikk meg til å reflektere over hvilken tilstand verden ville vært i dersom man forkastet alle hypoteser som ikke er verifiserbare eller umiddelbart lar seg demonstrere. | kun utdrag