Av Fredrik Eriksen
Ambisjonene er i ferd med å ete opp den tidligere upretensiøse kortfilmfestivalen i Trondheim. Mangfoldet i de spennende, om ikke alltid like gode, lokale filmene er byttet ut med importerte filmer i et forsøk på å etterkomme konvensjonelle kvalitetsbegreper. Deler av årets animasjonsprogram [...] | kun utdrag
Av Bjørn Hovde
Er historien om filmselskapet Cannon også historien om en av filmkunstens store tapte muligheter? Er det fortellingen om to gründere hvis gode intensjoner måtte vike for stormannsgalskap? Eller rett og slett et uttrykk for hva de utskjelte 80-åra dreide seg om: Vill spekulasjon, konkursrytteri [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
«Medievold, fakta og forskning, meninger og myter» heter et hefte som nylig er utgitt av Det norsk filminstituttet. Heftet er skrevet av Anne Hoff og griper, som tittelen antyder, tak i den stadig aktuelle debatten om vold i mediene og eventuelle skadevirkninger av denne.
| kun utdrag
Av Jon Iversen
Dataspill er kult og de fleste unger bruker fantasivolden i vekst og utvikling. Dette er noen av konklusjonene man kan trekke etter Oslos storbykonferanse om vold i bildemediene.
| kun utdrag
Av Ingrid Kristin Dokka
Z inviterte noen barn og unge til å sette ord på hva de liker av filmer, videoer og dataspill. De skulle også prøve å begrunne hva de syntes var bra og mindre bra. Ideen var å få et innblikk i de unges forhold til bildemediene og la de uttale seg på egne premisser.
| kun utdrag
Av Ingrid Kristin Dokka
Det norske filminstituttet har et omfattende utlån av filmer på 16mm og video for barn og unge. Lærere og ledere av barnefilmklubber bør sette seg inn i dette tilbudet, som stadig suppleres med nye filmer. Z omtaler noen av de nyeste filmene: En immigranthistorie (John Howe, 1977), Prinsesse [...] | kun utdrag
Av Eva Aarrestad Eriksen
Det norske filminstituttet har et spesielt ansvar for barn og unge og film, et ansvar som blir ivaretatt på mange ulike måter. Barnefilmkonsulent Eva Aarrestad Eriksen har gått nærmere inn på Det norske filminstituttets tilbud og ansvar innenfor området barn, unge og film.
| kun utdrag
Av Ove Watne
«Barnefilm» er ikke bare «film for barn», det kan like gjerne være «film for hele familien» eller «film for barn og unge». I det følgende skal vi se nærmere på barnefilmbegrepet i forhold til produksjonen av film for barn og unge internasjonalt. I [...] | kun utdrag
Av Ingrid K. Dokka
Nordisk barnefilm har vært et område i vekst siden siste halvdel av 40-tallet. Veksten har skjedd på grunnlag av en markedsutvikling, men også gjennom engasjement fra filmskapere, foreldre, pedagoger og velmenende sosialdemokratiske politikere. Denne artikkelen trekker noen historiske linjer og [...] | kun utdrag
Av Mona Pedersen
Lik den stygge andungen i H. C. Andersens eventyr har B-filmen lenge vært et stebarn i filmhistorien. Til tross for at B-filmen de senere årene har fått en slags renessanse, blir disse filmene sjelden tillagt andre kvaliteter enn evnen til å tjene penger. Å påstå at samtlige B-filmer er [...] | kun utdrag
Av Jan Mehlum
Det norske kinosystemet er enestående og etter manges mening verdens beste. Artikkelforfatteren er førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold og styreleder ved en av Tønsbergs private kinoer. Han stiller seg sterkt kritisk til det monopolistiske systemet og påpeker en rekke svakheter. [...] | kun utdrag