Av Gunnar Iversen
Arne Skouens debutfilm Gategutter er et enestående verk i norsk filmhistorie. At den også har store likhetstrekk med den italienske neorealismen, er et av artikkelforfatterens poeng i dette gjensynet med en film som nettopp fylte 40 år og fortsatt tåler projektørlampenes lys.
| kun utdrag
Av Richard Alm
At en bok blir forbudt gjør det alltid lettere å få en god pris for filmrettighetene. Rettighetene til Hubert Selbys Last Exit too Brooklyn har det vært rift om, og tyskeren Uli Edel ble den heldige regissør som fikk tilslaget. – Kanskje var det ikke like heldig for filmen, antyder [...] | kun utdrag
Av Ingrid Wiese
Vietnamkrigen var den første virkelige «fjernsynskrigen», men har etter hvert også vist seg å bli en «filmkrig». Både i USA og i Vietnam er filmer som behandler krigen blitt en viktig genre. Vietnamesernes filmer får vi neppe se i Norge, men amerikanerne klarer glatt å [...] | kun utdrag
Av Arild Jørgensen
Den polske filmregissøren Krzysztof Kieslowski har med sine filmer om de ti bud, spesielt filmen Du skal ikke slå ihjel som han fikk Felix-prisen for i 1988, blitt ett av de heiteste navn innen den europeiske filmen av i dag. I denne artikkelen presenterer vi kort Kieslowskis mangfoldige [...] | kun utdrag
Av Tor Fosse
Jos Stelling intervjuet av Tor Fosse | kun utdrag
Av Yngve Sæther
Jim Jarmusch var en av 80-tallets mest spennende nye regissører. Her presenteres den originale amerikanske filmkunstneren og hans filmproduksjon: fra den høyst uortodokse eksamensfilmen Permanent Vacation (1980) til fjorårets Mystery Train, som kanskje viser at regissøren beveger seg i retning [...] | kun utdrag
Av Harald Skådinn
Roar Skolmen intervjuet av Harald Skådinn | kun utdrag
Av Gunnar Strøm
Per Åhlins nye helaftens tegnefilm er imponerende tross svakheter i fortellingen, mener vår anmelder. Han framhever også hvor viktige slike filmer er for de kreative miljøene. Som co-produsent på filmen har Norsk Film A/S ikke bare bidratt positivt til denne filmen, men også gitt en [...] | kun utdrag
Av Gunnar Hall Jensen
Inspirert av David Bordwell og Kristin Thompsons bok «Film Art: An Introduction», inviterer artikkelforfatteren den entusiastiske kinogjenger til en evaluering av film. Til et resonnement som søker å forstå hvordan film virker som kunstnerisk system. I en gjennomgang av Jean-Luc [...] | kun utdrag