Massiv offentlig støtte til storfilmer – Z har intervjuet «rikslanseringssjef» Terje Sjursen
Terje Sjursen intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Paolo og Vittorio Taviani hyller i God morgen Babylon den store amerikanske filmregissøren D. W. Griffith. – Tavianibrødrene legger seg i sin film tett opp til Griffiths stil, men er mer intellektualiserende, hevder artikkelforfatteren. Det er spunnet mange myter omkring Griffith. Brødrene [...] | kun utdrag
Terje Sjursen intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Adrian Lynes siste film Farlig begjær er blitt en bestselger på kino både i USA og her hjemme. Filmen lykkes i å spekulere både i erotikken som kommersiell attraksjon og i menns redsel for sterke og frie kvinner. Filmens kvinnelige hovedperson, Alex, er en moderne Medea, mener vår anmelder, [...] | kun utdrag
Ottar Gladtvet er i dag et nesten ukjent filmnavn. Få kjenner til denne filmmannen og hans bidrag til den norske filmhistorien. Ottar Gladtvet (1890-1962) var imidlertid en av filmpionérene i Norge. Han var forut for sin tid på flere områder, og gjorde en stor innsats som kinoprodusent, [...] | kun utdrag
Wim Wenders’ film Lidenskapens vinger er et vendepunkt i regissørens karriere. Wenders’ filmer har konsentrert seg om det søkende mennesket. Om de lange reisene uten mål. Nå er han i ferd med å finne et ståsted, både for seg selv og for menneskegheten. Med Berlin som mektig [...] | kun utdrag
Dokumentarfilmen har vært under kontinuerlig press fra kritikere som vil bevise at heller ikke denne filmformen formidler «sannheten». Dokumentarfilmere har svart med å benytte stadig nye metoder i jakten på den unnvikende virkeligheten. «Kino Pravda», «Cinéma [...] | kun utdrag
John Hustons siste film The Dead bygger på en novelle av den irske forfatteren James Joyce. Huston bryter både med den litterære fortellerteknikk og de allment aksepterte normer for litterære filmadapsjoner. Filmen makter likevel både å aktivisere tilskueren og å fortelle en unik historie [...] | kun utdrag
Innenfor all kunstkritikk er det en tradisjon at også selve kritikken settes under debatt. Ikke minst innenfor filmen har den ene skole avløst den andre som den eneste «riktige» form for kritikk. Z har ikke til hensikt å komme fram til noen endelig fasit for hvordan filmkritikk skal [...] | kun utdrag