Av Jon Iversen
Produksjonsselskapet Norsk Film A/S har i en del år hatt en egen avdeling, Studieavdelingen, for mer utdanningspreget filmproduksjon. Avdelingen har produsert en del kortfilmer og hovedhensikten har vært å gi opplæring og produksjonserfaring til filmarbeiderne. I de siste to år har [...] | kun utdrag
Av Torkil Berge
Humphrey Bogart er for ettertiden blitt stående som symbolet på en spesiell retning innenfor amerikansk film. Noe urettferdig kanskje, fordi Bogart på mange måter sto litt på siden av denne tradisjonen. Det dreier seg om «film noir», kalt slik fordi franskmennene var de første som [...] | kun utdrag
Av Gunnar Iversen
Tross Marguerite Duras’ store filmproduksjon og den oppmerksomhet filmene har fått i det internasjonale filmmiljøet, er hun lite kjent her hjemme. Filmene hennes er interessante idet hun bevisst søker en ny filmestetikk, med utspring i en mistro til bildets og den etablerte [...] | kun utdrag
Av Toril Simonsen
Nordisk avantgarde-film synes like utrolig som mannen i månen. AVANTGARDE-FILM er vel et begrep de fleste av oss forbinder med navn som Eggeling, Leger, Man Ray, Cocteau, Ruttman… – filmskapere fra 20-årenes Europa som la grunnlaget for en fri, uavhengig filmproduksjon. Til tross for [...] | kun utdrag
Av Rene Bjerke og Ellen Jacobsen
Norsk filmhistorie består ikke bare av regissører og spillefilmer. Miljøet rundt er også viktig for den totale filmkultur og i neste instans den gode film. Z har hatt en samtale med en av pionerene i norsk filmklubb-bevegelse, Kjell Billing.
| kun utdrag
Av Jon Iversen
I januar 1981 nedsatte Justisdepartementet et utvalg til å utrede en eventuell endring av kinoloven. Interessant nok var det ikke filmbransjen og kinopublikums årelange kamp mot sensur-spøkelset fra 1913 som utløste dette. Bakgrunnen var hovedsakelig videomarkedets plutselige ekspansjon. En [...] | kun utdrag
Av Tor Fosse
Den 33. internasjonale filmfestivalen i Berlin, som gikk av stabelen de to siste ukene i februar, kan betegnes som de store frustrasjonenes festspill – frustrerende ikke minst for de mange festivaldeltakerne som speidet forgjeves etter de store filmopplevelsene. Filmfestspill kalles det [...] | kun utdrag
Av Morten Fastvold
Dagens viktigste støtteordning for langfilm formidles gjennom STATENS FILMPRODUKSJONSUTVALG. Produksjonsutvalg-ordningen har eksistert i omlag 20 år, og staten og filmbransjen har funnet det «hensiktsmessig» og «tilpasningsdyktig til skiftende arbeidsvilkår», for å bruke [...] | kun utdrag
Av Morten Fastvold
Det blåser laber bris innen norsk filmproduksjon for tiden. Ikke så rart, kanskje, krisetider og allmenn depresjon tatt i betraktning. Spørsmålet er bare hvor labert det kan bli før den norske filmen avgår ved døden. Mens optimistiske røster i de optimistiske (?) 70-åra f.eks. sa at 15 [...] | kun utdrag
Av Rene Bjerke
Norsk Filmforbund organiserer flesteparten av de som arbeider aktivt med film i Norge i dag. Foreningen fungerer ikke bare som en vanlig fagforening, men også som et sentralt forum for kunstnerisk og filmpolitisk debatt. På forbundets årsmøte i februar ble lydtekniker Svein Hovde valgt til [...] | kun utdrag
Av W. H. Rockett
Dette sette, skrekkrekvisittene som er fullt beskrevet, forklart og definitivt stedt til hvile i filmens siste akt er bare uhyggeligheter. Den Ytterste Gru venter et sted ute av syne. Kanskje i mørket, kanskje bak ei dør. Vi vet ikke…
| kun utdrag