Av Ingrid Kristin Dokka
Nils R. Müller, født 1921, har markert seg som en av norsk filmhistories mest produktive og allsidige filmregissører med tilsammen 21 spillefilmer i tidsrommet 1946-1975. 20 år etter premieren på hans siste film er det mulig å se denne interessante filmskaperen i nytt lys. Uavhengig av den [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
Filmklubbforbundets filmskole på Hamar høsten 1994 hadde manus som tema. Foredragsholdere var bl.a. Anne Gjelsvik og John Kr. Sandaker som begge har skrevet artikler om temaet til dette nummer av Z. Men aktive filmfolk gjorde seg også gjeldende under filmskolen. Her følger et lite referat av [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
Gunnar Svensrud, Ingebjørg Torgersen, Egil Ødegård og Kirsten Bryhni intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Av Ingrid Wiese
Ropet om den gode historien hjemsøker det norske filmmiljøet som synes å leve i en kontinuerlig krisesituasjon. – Krisefølelsen er naturlig og nødvendig, hevder den franske manusforfatteren Jean-Claude Carrière. – Folk har alltid forlangt flere og bedre historier. I denne [...] | kun utdrag
Av John Kristian Sanaker
På grunn av visse kunstneriske og markedsmessige konjunkturer i fransk filmproduksjon etter krigen, kan denne perioden gi oss innsikt i den evige (?) konflikten mellom to markerte profesjonsgrupper i filmens historie: de sterke manusforfattere som gjør regissøren til én blant de mange deltagere [...] | kun utdrag
Av Anne Gjelsvik
Alle norske filmfolk drømmer om å bli regissører! Manusarbeid er lavstatus og en bijobb for regissøren! Er slike holdninger symptomatiske for det norske filmmiljøet og har dette gått ut over kvaliteten på norsk film? Artikkelforfatteren har undersøkt de historiske realitetene bak arbeidet [...] | kun utdrag