Trykksverte og celluloid

Tanker og momenter rundt forholdet mellom film og tegneserier: «Folk leser jo ikke lenger. De sitter bare foran TV’n og glaner på film, og ungene leker med dataspill og leser tegneserier. Hvor skal det ende?» Hørt den før? Vel, siden vi lever i billedmedienes tid og mottar det meste av vår informasjon og underholdning via bilder, er det verd å se litt nærmere på det «papirløse ekteskapet» som er inngått mellom to av våre mest populære billedmedier: Film og tegneserier.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1994 Bestill nummeret



Relatert

Gotham – nattens by

Z #2 2012: Når «The Dark Knight» igjen sprer vingene over norske kinolerreter den 25. juli, ser vi hans evige paradoks: Desto mer Batman bekjemper kriminaliteten, desto mer utfordrer han Gotham Citys eksistens.

Flaggermussolini – Zack Snyders totalitære verden

Siste Z: Diplomati? For pingler! Spedbarnsmord? Dritfett! Galskap? Dette er jo Sparta.

David Ayers Suicide Squad (2016)

Blogg: Warner og DC Comics gjør en ny vri: En tegneseriefilmatisering med superskurker i hovedrollene.


Fra siste Z

Popcorn a la Riefenstahl

Gjør ørner, flammer, makt, heroisme og personkultus Gladiator til en uspiselig film? | kun utdrag

Vi må snakke om Klanen

Hva er det som fascinerer med The Birth of a Nation og som gjør den til en av filmhistoriens viktigste filmer? Og hvordan er den fortsatt høyaktuell i dag i et svært splittet og høypolitisk amerikansk landskap? | kun utdrag

Kropp og monumentalitet

Filmane til Leni Riefenstahl er både problematiske og arkaiske, men likevel ufråvikelege referansepunkt i vår eiga tid | kun utdrag


Fra arkivet

Det mørke speilet – Edith Carlmar og ‘Døden er et kjærtegn’

Z #1 1989: Den norske filmhistorien er ennå i stor grad uskrevet. Gjennom en serie artikler i Z gjør [...] | kun utdrag

Even better than the real thing

Z #4 1997: Filmscenografi er ofte mer enn en bakgrunnskulisse for handlingen. Marion Mueller gir her en knapp [...] | kun utdrag

Hva er cli-fi? Og hvorfor trenger vi det?

Z #2 2020: Fra The Day After Tomorrow til First Reformed – en introduksjon til klimafiksjon og hvordan genren har gått fra de store katastrofene til færre klisjeer. | kun utdrag