Teigen

16. september slippes han løs: Jahn Teigen som Olav Den Hellige i samspill med bl.a. Tom Mathisen, Herodes Falsk, Bjørn Skifs, Anita Skorgan, Sverre Anker Ousdal, Øyvind Blunch, Thea Stabell, Marius Muller og Kjersti Døvigen. Bak filmen står selskapet “1ste klasses film & video” (Teigen, Falsk og John Jacobsen), som har produsert den for 6,7 millioner med 1,3 millioner i statsstøtte. De resterende midler er hentet fra overskuddet av Prima Vera’s videoproduksjoner, fra videodistributøren Mayco og arbeidskreditter. Z har snakket med Jahn Teigen om hvordan det har vært å jobbe med spillefilm.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1983 Bestill nummeret



Relatert

Nils R. Müllers “smekk” i 1964

Z #1 1997: En ivrig stemme i telefonen: “Det er Nils. Kan du komme opp? Jeg har nettopp lest boka til [...] | kun utdrag

Skjør som glass – en analyse av ‘Buicken – store gutter gråter ikke’

Z #4 1991: Hans Otto “Nico” Nicolayssens fjerde spillefilm, Buicken – store gutter gråter [...] | kun utdrag

Sigve Endresens “Byttinger”: Fra dokumentar til underholdningsfilm?

Z #1 1992: I Byttinger har Sigve Endresen beholdt temaet fra For harde livet, men byttet fra dokumentar- til [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Anne Gjelsviks evige øyeblikk

Filmanalyse er en akademisk disiplin, men professor Anne Gjelsvik ser likevel sin subjektive kunstopplevelse som en styrke i arbeidet. | kun utdrag

Kjønnskamp i Edens hage

Lars von Triers Antichrist konstruerer kjønnene som motpoler, og skildrer en opprivende dynamikk mellom de to hovedpersonene. Parets seksuelle dysfunksjonalitet står sentralt i filmens konflikt, som denne artikkelen vil studere med et kjønnskritisk blikk. Hvor tipper vektskålen i filmens «evaluering» av mannen og kvinnen? | kun utdrag

Å abstrahere verden inn i en ny følsomhet: Artavazd Pelesjans Inhabitants

Det er en dominerende oppfatning at film først og fremst er et historiefortellende medium. Verkene til Artavazd Pelesjan viser oss et annet potensial for filmen. De viser, med sin radikale brodd og intense uttrykkskraft, hvordan film like gjerne kan være en sanselig og perseptuell kunstform som kan anspore til en ny oppmerksomhet og følsomhet. | kun utdrag


Fra arkivet

Tegnefilmcompagniet

Z #4 1993: Norske animatører har bestandig vært kjent for å være einstøinger som sitter på hver sin [...] | kun utdrag

“Kjønnslige skildringer som virker støtende…” Om den norske pornografilovgivningen og rettspraksis

Z #4 2004: Hva menes med begrepet «støtende» i straffelovens pornografiparagraf? Medieviter Barbara [...]

Kodak’en

Z #4 1999: Hun ble født i 1907. Marit het hun, og ble trolig merket av livet. “Merkene” samlet [...] | kun utdrag