Samfunnet trenger kunnskap om de audio-visuelle mediene

I en årrekke har norske filminteresserte måttet reise ut for å studere film, enten det nå har vært praktiske eller teoretske studier. Oftest har målet vært nabolandene Sverige og Danmark. Selv om vi her hjemme etter hvert har fått et tilbud på distriktshøyskoler og ved Drama/Film/Teater i Trondheim, er situasjonen fortsatt elendig. I løpet av en alt for kort lunsjpause på årets Sommerfilmskole fikk Z anledning til å samtale med tre representanter for den teoretiske filmundervisning og forskning i Sverige, Danmark og Norge. Samtalen kom naturig nok til å dreie seg om filmfagets stilling i de tre land, og hvorfor vi i Norge alltid ligger to filmkulturelle skritt tilbake.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1984 Bestill nummeret



Relatert

Film trenger mer sendetid i fjernsynet

Z #2 1985: Morten Kolstad intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag

Hvorfor forske og undervise i film

Z #2 1991: Trenger vi teoretisk forsking og undervisning omkring de levende bildene? Artikkelforfatteren, som [...] | kun utdrag

Endelig filmvitenskap i Norge!

Z #4 1986: Bjørn Sørensen intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag


Fra siste Z

Filmens sanser

Alle våre sanser settes i bevegelse når vi ser en film. Men hva er det med film som gjør opplevelsen så sanselig? | kun utdrag

Om nærbilde i Ingmar Bergmans Smultronstallet

Kva skjer når Bergman let oss komme tett på skodespelarens blikk?

Noe sanseutvidende

Film henvender seg til publikums sanseapparat på en mer avansert og omsluttende måte enn noe annet kunstuttrykk. På sitt mest intense kan en kinoopplevelse gjøre at tilskueren får følelsen av å smelte sammen med bildene på lerretet og lydene fra høytalerne og bli i ett med filmen på en sanseutvidende, overskridende måte.


Fra arkivet

Mord og vannvidd i London

Z #1 1994: Hele sju av filmene som ble presentert under fjorårets London Film Festival i november handlet om [...] | kun utdrag

Barnvoksenfilmen – en ny genre?

Z #4 1992: Mens den klassiske filmen bygde opp sin fortellerstruktur omkring temaet «boy meets [...] | kun utdrag

En 80-tallets stilskaper: Jim Jarmusch og begrensningens kunst

Z #2 1990: Jim Jarmusch var en av 80-tallets mest spennende nye regissører. Her presenteres den originale [...] | kun utdrag