Norsk films jet-set’ere

Er det mulig å tenke seg norske filmfolk i arbied på Star-wars og Superman-filmene? Er det blant denne gruppe utskjelte nordmenn individer som kan gjøre nytte for seg på verdens mest profesjonelle og teknisk avanserte filmteam?
Svaret er faktisk ja. Steinar Marthilm og Frode Wik heter to unge filmfolk som stadig farter verden rundt med sine spesialkunnskaper. Sammen med fotografen Ron Goodman har de videreutviklet kamerasystemet Wescam til det såkalte X-mount systemet og med dette har de så hatt jobb i en rekke ledende filmland.
De to unge nordmennene, begge er faktisk bare i begynnelsen av 20-årene, har også sitt eget firma, «Wakeman Film», og ved siden av kamerasystemet tar de seg av en rekke andre tekniske spesialoppdrag. En spesialitet er filming fra helikopter. Men drømmen er å produsere sine egne filmer, i Norge.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1983 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Filmens sanser

Alle våre sanser settes i bevegelse når vi ser en film. Men hva er det med film som gjør opplevelsen så sanselig? | kun utdrag

Om nærbilde i Ingmar Bergmans Smultronstallet

Kva skjer når Bergman let oss komme tett på skodespelarens blikk?

Noe sanseutvidende

Film henvender seg til publikums sanseapparat på en mer avansert og omsluttende måte enn noe annet kunstuttrykk. På sitt mest intense kan en kinoopplevelse gjøre at tilskueren får følelsen av å smelte sammen med bildene på lerretet og lydene fra høytalerne og bli i ett med filmen på en sanseutvidende, overskridende måte.


Fra arkivet

Frida med hjertet i hånden: manusforviklinger

Z #2 1992: Å lage film for gruppen 10-15 år er ikke lett. Menneskene bak Frida har gjort et godt forsøk. | kun utdrag

Noen tanker om adaptasjoner. Og om fiksjon og fakta.

Z #2 2010: I disse dager skytes Nikolaj Frobenius delvis selvbiografiske oppvekstroman. I seks punkter oppsummerer Frobenius noen av paradoksene han stilles overfor når virkelighet omsettes i litteratur som igjen adapteres til fiksjonsfilm. | kun utdrag

Noen tendenser i norsk film – Tancred Ibsen og Hollywoodparadigmet

Z #3 1988: Er norske filmer gode eller dårlige? Norske filmer vurderes etter en Hollywood-målestokk, hevder [...] | kun utdrag