Nedlagt statlig gruppe gjenoppstår ved privat initiativ

Et konkret resultat av den borgerlige regjerings filmpolitikk var nedleggelsen av den statlige Filmgruppe 1. Vi antar nedleggelsen ikke utelukkende var forårsaket av regjeringens ønske om å spare, men også av gruppas litt for frie stilling – med alt det kunne komme til å bringe med seg av eksperimenter og samfunnskritikk. Gruppa har imidlertid ikke latt seg knekke. Da nedleggelsen var et faktum gikk 25 av våre ledende filmregissører sammen om å fortsette virksomheten som uavhengig aksjeselskap. Z har snakket med Hans Otto Nicolayssen, statsgruppas tidligere leder og aksjeeier i den nye, og Oddvar Einarson, som nylig har fått produksjonsstøtte til sitt filmprosjekt X og ønsker seg den nye filmgruppa som sin «tekniske produsent».

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1984 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

En ny verdensomspennende filmindustri fra Kina

Kina lager nå like mange filmer årlig som USA. Men hva slags filmer lager de? Og hvilke produksjonsforhold har de i et land preget av både kommunisme, filmsensur og kapitalisme? | kun utdrag

Jia Zhangke: Urokråke og samfunnsrefser

Jia Zhangke er ikke redd for å vise fram problemene i dagens kinesiske samfunn. Det har gitt ham mye motstand. Her er et dypdykk inn i hvordan Jias filmer viser et helt annet Kina enn det myndighetene vil du skal se. | kun utdrag

Å gå på kino i Kina

Hva kan en vanlig tilskuer forvente å se på kino i Kina?


Fra arkivet

Sangen forblir ikke den samme

Z #1 2015: Boom-ba-boom-pah! Bom-ba-boom-pah! Filmprismet Dirty Dancing (1987) spaltet The Ronettes-perlen «Be my baby» (1963) til et fargerikt spekter i berøringene film, rille og stift. Jeg ble aldri den samme. | kun utdrag

Sjølvsikker og sjølvironisk Sabu

Z #4 1998: Hiroyuki Tanaka med kunstnarnamnet Sabu er det nye filmtalentet frå Japan. I sumar gjesta han Den [...] | kun utdrag

Kunstnerisk og vulgær – den kinesiske filmens 5. generasjon

Z #4 2006: Det var en ny generasjon av unge og opprørske filmskapere som på 1980-tallet revolusjonerte kinesisk film. I denne artikkelen skisseres dette gjennombruddet, som fremdeles har stor betydning for kinesisk film.