Musikk for David
Det er muligens ikke stuerent å rose John Williams. Han anses som en håndverksmessig dyktig, men svulstig og pregløs musikklegger av amerikanske storfilmer. Men en fordomsløs undersøkelse av hans musikk til ‘A.I. Artificial Intelligence’ avdekker en intelligent og sensitiv komponist, som legger enda et lag av mening og skjønnhet til Steven Spielbergs mesterstykke.
TweetRelatert
Synkronitet av musikk og bilde
Z #2 2003: The Simpsons er en amerikansk satirisk tegnefilmserie som har etablert seg som et av de mest [...] | kun utdrag
Musikk tel arbe’
Z #1 2015: Om «The Rythm of the night» med Corona i Beau Travail (Claire Denis, 1993) | kun utdrag
Musikk til film – noen innfallsvinkler
Z #4 1989: Filmmusikken fremstår ofte som en skjult komponent i filmuttrykket. Artikkelforfatteren diskuterer [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Fassbinder: Opprør og melodrama
Z #4 2019: Rainer Werner Fassbinders filmer diskuterte og refset sin samtid, men var ikke ment å være sosialrealistiske gjengivelser av virkeligheten. | kun utdrag
Sluttspill – om «Ran», Akira Kurosawas «Kong Lear»
Z #3 1986: Joda, de gamle er fortsatt eldst. I de siste par årene har vi sett at filmverdenens veteraner har [...] | kun utdrag
En magiker ved navn Hayao Miyazaki
Z #1 2009: Lenge ukjent for oss i Vesten har det i Japan i en liten mannsalder eksistert en tegnefilmens trollmann, som med en vilje av stål, enorm arbeidskapasitet og perfeksjonisme a la Kubrick har skapt en perlerad av mesterverk. | kun utdrag