Moguler på kreditt eller: Da gutta fra Golanhøydene ville erobre globusen…

Er historien om filmselskapet Cannon også historien om en av filmkunstens store tapte muligheter? Er det fortellingen om to gründere hvis gode intensjoner måtte vike for stormannsgalskap? Eller rett og slett et uttrykk for hva de utskjelte 80-åra dreide seg om: Vill spekulasjon, konkursrytteri og et luksusliv på kreditt, alt under et skalkeskjul av å ville «fremme filmkunsten». Historiene om selskapets vekst og fall er mange, anekdotene til tider helt ville. Denne artikkelen vil nøye seg med å skissere selskapets vekst og fall, deres finansielle manøvreringer, samt en oversikt over selskapets prestisje og kvalitetsproduksjoner. Cannons oppkomst og bekomst var et produkt av 80-åra, en dyrkjøpt lekse for alle involverte i kommersiell filmproduksjon. Blir noe stående etter selskapet bortsett fra hundrevis av elendige C-filmer?

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1995 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Videovold, virkelighet og The Sultan of Splatter

For effektmesteren Tom Savini handler realisme om mer enn en overfladisk likhet med virkeligheten. | kun utdrag

Blockbusteravantgarden

Om digitale effekter i Transformers: Age of Extinction. | kun utdrag

En løsere form for indeksikalitet

– Rachel, Benjamin Button og Botox | kun utdrag


Fra arkivet

Ta en sjanse da, for en gangs skyld!

Z #2 1985: Jan Erik Holst bønnfaller om nytenkning i kinematografien | kun utdrag

Göteborg – Mellom Tromsø og Berlin

Z #2 1994: Zs Göteborg-rapportør er bare måtelig fornøyd med dette årets filmfestival. En festival som [...] | kun utdrag

Selvkritikk på overtid

Z #2 2016: Tja, hvor begynner man? Først kan jeg vel være ærlig om at jeg i skrivende stund allerede er en uke forbi den opprinnelige fristen for å levere denne teksten. Dessverre sier vel det noe om hvordan jeg jobber – som jo er hva jeg har blitt bedt om å skrive om her. | kun utdrag