Louise Brooks – American Venus

Så sent som i 1995 ble Louise Brooks i Empire Magazine kåret til en av de hunre mest sexy filmstjerner. Og det er først og remst som et vakkert ikon Brooks huskes. Med sitt hvite ansikt med det antydende smilet rammet inn i en kullsvart bobfrisyre. Men Louise Brooks var så meget mer enn et vakkert ansikt, hun var både inteligent og belest, med en svært så egenrådig jernvilje. Hun levde uten kompromisser og tolererte ikke smisking og falskhet. Ikke uventet ble hun forvist fra Hollywood, og oppnådde først sent i livet anerkjennelse som den kunstneren hun var.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 2000 Bestill nummeret



Relatert

Maggie Cheung

Z #1 1997: Den asiatiske superstjernen Maggie Cheung er praktisk talt ukjent i Europa til tross for en svært omfattende karriere. Geir Steinar Knutsvik har sett nærmere på Maggie Cheung og filmindustrien som fostret henne.

Greta Garbo: Kjærlighetens ansikter

Z #3 1990: Greta Garbo er død. Hollywoodfilmens monarki fra tyve- og tredve-årene har sett undersåtter [...] | kun utdrag

Minneverdige Monroe

Blogg: Marilyn Monroe var både en særegen filmskuespillerinne - og en inspirasjonskilde for filmindustrien. Zs blogger presenterer noen notater om Monroe som filmstjerne, Monroe og regissørene samt Monroe og andre kvinnelige filmskuespillere.


Fra siste Z

Et spørsmål om å være eller ikke være

To restaurantgjester klager: - Så dårlig denne maten er, sier den ene. Den andre svarer: - Og så små porsjoner! Eller denne: - Hva er forskjellen på en rørlegger og Messias? Jo, Messias kommer nok en dag, men det gjør rørleggeren aldri. Dette låter woody-allensk. Ikke uten grunn. To svenske gubber prater i en park. Den ene forsikrer: - Jag är intellektuell! Så svarer den andre: - Inte jag heller. | kun utdrag

To Be or Not to Be: Traumer, vold og screwballkomedie

Hva kan man le av? Den amerikanske Hollywood-komedien To Be or Not to Be – med handlingen lagt til et naziokkupert Polen - fikk hard medfart da den kom i 1942, men regnes nå som en satirisk komedieklassiker. | kun utdrag

Politikk og satire – mockumentarer fra tidlig stumfilm til nyhetssatire

Hvilken betydning kan mockumentarer og nyhetssatire ha i en verden full av «alternative fakta»? | kun utdrag


Fra arkivet

Filmen og kunsten

Z #1 1997: For Walter Benjamin representerte filmen en trussel mot det tradisjonelle kunstbegrepet. Den hadde [...] | kun utdrag

Så godt som sant: Jia Zhangkes 24 City (2008)

Z #2 2010: I sin djerve kombinasjon av fiksjonsfilm og dokumentar utfordrer den kinesiske filmskaperen Jia Zhangke filmkunstens grenser. | kun utdrag

Prisvinnerne ved Kortfilmfestivalen i Grimstad 2004

Z #3 2004: | kun utdrag