Intergalaktisk lapskaus – science fiction-filmen i Hollywood på 90-tallet

De bråker mye, men sier lite, de nye filmene fra Hollywoods verdensrom. Mens vi venter på de nye Star Wars-filmene, legger Bjørn Hovde tiårets science fiction-filmer under lupen.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1998 Bestill nummeret



Relatert

Hollywood på 2000-tallet – et intervju med Aubrey Wanliss-Orlebar (del I)

Z #4 2007: Dette intervjuet forteller historien om ny Hollywood-film siden 2000 sett fra perspektivet til en [...] | kun utdrag

Fortiden som besettelse i science fiction

Z #4 1998: Fortiden blir en besettelse i ‘Blade Runner’ og ‘Strange Days’. Roboter og [...] | kun utdrag

Den forstørrede virkeligheten – norsk science fiction-film

Z #4 1998: En mann i svart plastdrakt trykker på knapper i en naken betongkorridor. Mennesker i hvite frakker [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Den siste jenta og det fryktelige stedet – norsk slasherfilm

Fra 2003 har Norge fått sin egen grøssersjanger på kino. En av de viktigste undersjangrene i denne bølgen er en vi kjenner godt fra amerikansk skrekkfilm: Slasherfilmen. | kun utdrag

Wes Craven – skrekkfilmens motvillige mester

I 2015 mistet vi en av vår tids største skrekkfilmskapere: Wes Craven. Han hadde selv i utgangspunktet ingen ambisjoner om å jobbe med skrekkfilm. Hvordan endte han opp som en av sjangerens største auteurer? | kun utdrag

Hva fanden(e) feiler det Warner Bros? Ken Russells The Devils

Det er lett å forstå hvorfor Warner Bros i sin tid lot Ken Russell få lage en overdådig adaptasjon av Aldous Huxleys roman «The Devils of Loudon». Det er ikke fullt så enkelt å skjønne hvorfor de skal være så motvillige til å la oss tilskuere få se filmen nå.


Fra arkivet

Trenger vi helikopter

Z #4 1999: Skal en kunstform fornye seg og overleve er den avhengig av at den utføres av folk som ikke får [...] | kun utdrag

Om å se 60% av en film

Z #4 1997: Ivrige cineaster har lenge måtte nøye seg med å se sine favoritter i brutalt kupert utgave hjemme foran fjernsynsapparatet. Både fjernsynsselskapene og videodistributørene har lenge fullstendig neglisjert filmskaperens kunstneriske integritet, og beskåret både høyre og venstre side filmene for å få dem til å "passe" den nærmest kvadratiske fjernsynsskjermen.

INDISK FILM i VINDEN – fra Satyajit Ray til Slumdog Millionaire

Z #2 2009: Zs startpakke for de som er nysgjerrige på indisk film.