Hyllest til Emile Cohl og Hyllest til Georges Méliès

I 1954 ble Norman McLaren spurt om han ville gi en hyllest til disse to pionerene ved Second International Festival of Films of Tomorrow i Zurich i oktober. McLaren kunne ikke komme, så han sendte et lydbånd med talen sin. Begge disse filmskaperne var svært viktige for McLaren. Det var en av Cohls filmer som gjorde McLaren oppmerksom på metamorfose-teknikken. En teknikk som tillot McLaren å lage film på et surrealistisk vis. Begge tekstene inneholder utsagn som ikke bare bidrar til å utdype Cohl og Méliès, men også bidrar til å kaste lys over McLaren.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1997 Bestill nummeret



Relatert

Animerte filmer

Z #2 1997: Denne artikkelen ble skrevet for Documentary Film News’ mai-nummer i 1948. Dette tidsskriftet [...] | kun utdrag

Rosa pølser og fiskeballer

Z #3 1995: Pjotr Sapegin intervjuet av Jo Hjertaker Jürgens | kun utdrag

Norske animatører har det ikke lett

Z #1 1988: Tegnefilm og annen animasjonsfilm har lange og stolte tradisjoner innenfor norsk filmproduksjon. [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Z-enquete. Tre kortfilmskapere om norsk film

Z har spurt kortfilmskaperne Odd Magnus Grimeland, Fanny Ovesen og Kaveh Tehrani om synspunkter på norsk film og kortfilm, og om refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer.

Jakten på kortfilm-gullet

Utvalgte favoritter fra de 29 titlene i årets internasjonale kortfilmprogram. | kun utdrag

Anmeldt: Norsk kort 2019

Alle kortfilmene fra kortfilmprogrammet i Grimstad anmeldt. De fleste omtalene er basert på bare en gangs gjennomsyn av filmen på visningen under Kortfilmfestivalen. | kun utdrag


Fra arkivet

Et møte med Vincent D’Onofrio

Z #4 1991: Skuespilleren Vincent D’Onofrio er av italiensk herkomst, men er i ferd med å etablere seg [...] | kun utdrag

Humanistisk mediekunnskap – massemedia i fokus

Z #4 1987: Hans Fredrik Dahl intervjues av Richard Alm | kun utdrag

Gotham – nattens by

Z #2 2012: Når «The Dark Knight» igjen sprer vingene over norske kinolerreter den 25. juli, ser vi hans evige paradoks: Desto mer Batman bekjemper kriminaliteten, desto mer utfordrer han Gotham Citys eksistens.