Hva er filmsensur?
Er Statens filmtilsyn en samling pripne moralister som ødelegger filmkunst for å verne om ærbarheten? Trygve Panhoff tar opp tråden etter artiklene om filmsensur i forrige nummer av Z filmtidsskrift, og gjør rede for filmtilsynets arbeid.
TweetRelatert
Kun for ingens øyne? – Spørsmål om sex og norsk filmsensur
Z #4 2000: «Juridisk sett er dette komplisert, det er forskjellige lover og regler. Det er egentlig ikke [...] | kun utdrag
Filmen og forbudet – fatale feilskjær i norsk filmsensurs historie
Z #1 1997: 1898: Det første tilfellet av filmsensur i Storbritannia inntreffer da britiske osteprodusenter [...] | kun utdrag
Filmen og forbudet atter en gang
Z #3 1997: Med regjeringens handlingsplan mot vold i billedmediene og forslag til ny «filmlov», [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Med tyggegummi og ståltråd mot en ny mediehverdag
Z #1 1997: Formidlingen av levende bilder vil i fremtiden foregå ved hjelp av langt mer avansert teknologi [...] | kun utdrag
Tur/retur Texas (med mellomlanding i Norge)
Z #1 2019: Tiden, stedet og miljøet er avgjørende for Joel og Ethan Coens filmer. Hva skjer med Texas og Norge? Og blir strømmetjenestene brødrenes nye hjem? | kun utdrag
Romantiske komedier, en selvmotsigende sjanger
Z #2 2021: Romcoms pleide å være søte, inderlige og sett med dagens øyne: Høyst problematiske. Men i dagens mer kyniske, krisestemte samfunn lever de romantiske komediene fortsatt i beste velgående. Hvordan klarer de det? | kun utdrag