Fra unntakstilstand til stillstand? – Om polsk film 1982-87

Det ville være umulig å påstå at historien ikke spiller noen rolle for polske regissører. Til det innvirker den for mye på deres arbeidsforhold og på deres temavalg. I kjølvannet av unntakstilstanden fra desember 1981 til juni 1983 ble det politisk og kunstnerisk nødvendig for noen av Polens fremste regissører å flytte sine produksjoner til utlandet. Agnieszka Ryszard Bugajski, som laget den totalforbudte Kryssforhør, flyttet til Canada med sin familie. Men polakkene fortsetter å lage film også hjemme, og behovet for en engasjert og aktuell polsk film er stort. Blant de ledende navnene finner vi Maerk Koterski som markerte seg sterkt på årets Gdanskfestival med Det indre liv.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1987 Bestill nummeret



Relatert

Marek Koterski om det indre liv

Z #4 1987: Marek Koterski intervjuet av Trond Brede Andersen | kun utdrag

Krzysztof Kieslowski – Filmkunstner som kan mer enn sine ti bud

Z #2 1990: Den polske filmregissøren Krzysztof Kieslowski har med sine filmer om de ti bud, spesielt filmen [...] | kun utdrag

Cold War

Blogg: Pawel Pawlikovski, kjent her hjemme for Ida (2013), er nå kinoaktuell med Cold War. Denne gangen bruker han en større palett hva angår ensemble og innspillingssteder, men beholder det kompakte mellommenneskelige dramaet han lyktes så godt med i forrige film.


Fra siste Z

Popcorn a la Riefenstahl

Gjør ørner, flammer, makt, heroisme og personkultus Gladiator til en uspiselig film? | kun utdrag

Vi må snakke om Klanen

Hva er det som fascinerer med The Birth of a Nation og som gjør den til en av filmhistoriens viktigste filmer? Og hvordan er den fortsatt høyaktuell i dag i et svært splittet og høypolitisk amerikansk landskap? | kun utdrag

Kropp og monumentalitet

Filmane til Leni Riefenstahl er både problematiske og arkaiske, men likevel ufråvikelege referansepunkt i vår eiga tid | kun utdrag


Fra arkivet

Mellom liv og død: Vinduene i Jerry Zuckers Ghost

Z #4 2020: Kulturhistorisk fremstår vinduer som symbolske møtepunkter mellom 'inne og ute', 'død og liv'. Hvordan kommer dette til uttrykk i 90-tallsslageren Ghost?

Aud Schønemann: Med ansiktet som lerret og publikum som projeksjonist

Z #1 2013: Aud Schønemanns mest kjente roller danner en fortelling om en nordmann som ble borte. | kun utdrag

Slipp Jimmy fri! – The Missing Scenes

Z #1 2009: Var det nokon som spurde deg medan du gjekk ut av kinosalen etter å ha sett Slipp Jimmy fri: [...] | kun utdrag