Fortellinger om femininitet – Thelma & Louise

«Are they feminist martyrs or bitches from hell? Neither is the case. They’re flesh-and-blood women out to expose the blight of sexism» … «Director Scott…cuts to the marrow… This wincingly funny, pertinent and heartbreaking road movie means to get under your skin, and it does.» Peter Travers (Women on the verge, Rolling Stone, April 18th, 91)
«Severdig – tja nesten litt mer enn det. Men denne publikumsfriende, liksom-feministiske revansj-fantasien er like fullt skadelig søppel.» … «Etter mordet blir filmen en uansvarlig voldsforherligende «skyt og kjør»-fantasi. At det hele gis en opportunistisk ferniss av søsterskap og kvinnefrigjøring gjør ikke saken bedre. Fundamentalt er Thelma og Louise en maskulin hevnfantasi i «drag», moralsk og politisk sett nøyaktig like frastøtende for en tenkende tilskuer som en hvilken som helst Clint Eastwood-bravade.» Harald Kolstad, Arbeiderbladet

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 1994 Bestill nummeret



Relatert

Gi damen en pistol – Thelma og Louise som feministisk milepæl

Blogg: Zs redaktør om en film som forandret henne. Basert på innledningen hun holdt før visningen av den under TIFF denne uka.

Kattepus med pisk – den aggressive kvinnen i amerikansk underholdningsfilm

Z #1 1999: Aggressive kvinner. I Hollywoodfilmen? Tilsynelatende et risikabelt konsept å kaste frampå i den [...] | kun utdrag

Begjær til besvær – feministisk filmteori og psykoanalyse

Z #4 1994: Det var en sur høstmorgen på bussen opp til skolen. Jeg, en venninne og hennes venn hang etter [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Sint, prinsippfast, men formmessig sprikende: Da den nye filmen kom til forbundsrepublikken

Unge tyske filmskapere på 60-tallet ville vekk fra konvensjoner og kommersielle krav. | kun utdrag

Den nye tyske filmen – Opprør og nyskapning 1962-1982

«Den gamle filmen er død. Vi tror på den nye.» Disse ordene avsluttet manifestet som 26 kortfilmskapere presenterte på kortfilmfestivalen i Oberhausen den 28. februar 1962. Den døde filmkulturen til fedrene og bestefedrene skulle erstattes med noe nytt. Gunnar Iversen gir i denne teksten en introduksjon til "den nye tyske filmen". | kun utdrag

Fra politisk pamflett til klassiker

Katharina Blums tapte ære fra 1975 er en film som treffer som en knyttneve i magen. | kun utdrag


Fra arkivet

Kortfilmfestivalen i Grimstad 1994

Z #3 1994: Anmeldelser av årets norske kortfilmer. | kun utdrag

Antydningens kunst

Z #2 2013: Framstillinger av seksualitet i norsk spillefilm. | kun utdrag

Skolen som ideologifabrikk – om Frederick Wisemans High School

Z #2 2008: I Frederick Wisemans dokumentarfilm Deaf (1986) finnes en scene i et klasserom. I klasserommet [...]